28.04.2019

24.-30.april 1978 (Vennskapskommuner)

Fra 27.februar-5.mars hadde jeg besøk av en skoleelev fra Uppsala som bodde hos meg en uke. Denne uken skulle jeg på gjenvisitt hos henne i Uppsala, så vi dro en gjeng fra Stabekk gymnas. Hege og jeg bodde hos 2 venninner, så vi hang heldigvis sammen hele uka ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (24.4): Hege og jeg + 13 andre fra skolen dro til Sverige. Jeg bor hos Birgitta. Hyggelige foreldre. Gerd og Hege var her en tur om kvelden.
TIRSDAG (25.4): Var med Birgitta på skolen 1.time. Klassen spilte Vildanden på norsk. Etterpå var vi på slottet og UB. Skrev 9 kort. På Odinsborg om kvelden. Koselig!
ONSDAG (26.4): I Domkirken og på universitetet. Fint! Gikk litt rundt i Uppsala. Jeg kjøpte veske. På Stadsteatern om kvelden og så "Gruffet". Fin!
TORSDAG (27.4): På Forsmark kjernekraftverk. Interessant! Hege og jeg på konsert med "Gluntarna" om kvelden. Sånn passe. Lena på besøk om kvelden.
FREDAG (28.4): Hege og jeg dro til Stockholm. Kjøpte oss snekkerbukser. Carin, Hege, Gerd, Hege, Birgitta og jeg syklet til kino og så "Julia". Kjempefin!
LØRDAG (29.4): Dro til Stockholm alle sammen. Så Stadshuset, slottet, gamla stan, Skansen, Grøna lund og Wasa-skipet (dessuten traff vi på Wiener Sängerknaben). Hjemme om kvelden.
SØNDAG (30.4): Valborgsmesseafton. Så på båtløp først. På sildelunsj på skolen. Så på "Møsspåtagningen". Hjem til Carin og spiste. Til slottet og hørte på sang. Trine forsvant. På fest hos Lena. Ganske gøy.


Turist i Stockholm

Vennskapskommuner

Bærum og Uppsala er altså vennskapskommuner, og jeg fikk mulighet til å bli med på en utvekslingsuke med andre elever fra Stabekk gymnas. Elevene i Uppsala gikk på Skrapan (Lundellska skolan), og uken ble veldig morsom og innholdsrik! Jeg tok ganske mange bilder, så disse - sammen med dagboksnotatene - får formidle stemningen fra uken:


Utenfor Skrapan, sjekk bil-parken!

Utenfor universitetet i Uppsala

Klassen til Birgitta spiller Vildanden - på norsk (ganske morsomt!)

Hege prøver å lese kart i vinden!

Spennende omvisning på Forsmark kjernekraftverk

Turist i Stockholm

Møsspåtagningen 30.april

Masse folk og stor stemning!

Læreren vår var flink til å tegne, 
og dette kom i Budstikka etter turen


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar