19.05.2019

15.-21.mai 1978 (Flode)

Livet uten mobiltelefon! Vi ville besøke Bjarte, så da tok vi båt fra Ås til Tregde - og haiket til Ime. En ganske lang tur, og så var han ikke hjemme! Så da spilte vi litt kort med brødrene, og gikk tilbake til båten på Tregde. Men, da fikk vi oss en fin tur allikevel ;-)

Så var det 17.mai, og jeg skulle møte Kjersti og Ingrid i byen, men bussen ble forsinket. Jeg hadde ingen mulighet for å gi beskjed, så da måtte jeg gå alene rundt i byen. Men, vi visste jo ikke om noe annet, så da var det helt greit ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (15.5): Sov lenge. Govert, Ingrid og jeg på båttur til Tregde. Haiket derfra til Bjarte, men han var ikke hjemme. Spilte litt kort med Odd og Eivind. Gikk til Tregde.
TIRSDAG (16.5): Jeg har blitt syk. Govert en tur på hytta for å si hadet. Vi dro hjem.
ONSDAG (17.5): Skulle egentlig møte Kjersti og Ingrid i byen, men bussen min kom for sent, så jeg gikk alene i byen. Tok følge med Susanne og Tormod hjem. Ingrid var her om kvelden. Mor og far hos Inger og Stian.
TORSDAG (18.5): Begynte til 2.time. Alle skulket siste. Onkel Hans kom om kvelden. På bowling. Spilte 2 serier.
FREDAG (19.5): Gikk hjem etter midttimen. Spurte om jobb på biblioteket. Ingrid og jeg på "Saturday Night Fever".
LØRDAG (20.5): Jeg var syk, og kunne derfor ikke gå på jobben. Var oppe i stua om kvelden. Kathrine var hos Susanne.
SØNDAG (21.5): Syk i dag også. Lå bare og kjedet meg. Spilte kort oppe om kvelden. Så på fotball Norge-Irland, 0-0! (bra)

Flode

Flode kom på NRK for første gang 2.april 1978 i serien "Mens vi legger oss" med Trond-Viggo Torgersen (som da var 25 år!). Han ønsket seg en venn til programmet sitt, som ikke snakket. Han skulle være en stor kosedyraktig flodhest, fordi han skulle være litt hjelpeløs trist - flodhester er utrolig upraktiske dyr, mente han. Og flodhesten fikk navnet Flode, og ble en stor suksess! Det er nok utallige barn etter den tid som har fått høre "puss, puss - så får du en suss" ved leggetid (inkl mine egne ;-))

Dette står på programsiden til NRK
Barne-TV med Flode og Trond-Viggo. Å legge seg om kvelden er bare hyggelig, synes Trond-Viggo Torgersen. Han bor på et loft med filledokka Flode - en slags flodhest. Hver kveld lærer de noe, pusser tenner og snakker om tannstell. Og - det går ikke an å si god natt uten et eventyr, sangeventyr som i programmet er illustrert av Vivian Zahl Olsen.

Flode oppbevares visst enda i NRK-bygget på Marienlyst. Og han har blitt brukt til mye etter denne tiden, han har bl.a fått en egen bok, og hatt sin egen forestilling på teatret ;-)

Her er noen bilder av Flode:

Puss, puss så får du en suss!

Gode venner!

Flode var søt :-)

Fra boken "Flode alene" som kom ut i 1985

Denne boken har jeg lest mange ganger for mine barn!


Kilder:
NRK: Historien om Flode

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar