26.05.2019

22.-28.mai 1978 (Volvo-avtalen I)

Fint vær hele uken, jeg var syk - men ble frisk i løpet av uka, så jeg fikk bli med på klassefest med gamleklassen (altså de jeg gikk sammen med på barne- og ungdomsskolen). Heldig for meg, for det var visst kjempegøy :-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (22.5): Syk. Hjemme fra skolen. Fikk invitasjon til klassefest med gamleklassen. Susanne på foreldremøte.
TIRSDAG (23.5): Syk i dag også. Hege kom en tur etter skolen med bilder fra Sverige. Mor hos Woltmann. Film om engelsk ballettdanser.
ONSDAG (24.5): På skolen igjen. Kjempevarmt! Vikar for Nilsen. En hel haug unger i hagen. Jeg lekte med dem. Mor og far hos farfar.
TORSDAG (25.5): På medlemsmøte i Seaside. Premieutdeling. Jeg fikk bronsestatue. Spilte etterpå. Gikk dårlig!
FREDAG (26.5): Kjersti, Øystein og jeg satt ute i geografitimen. Varmt! Tove her. Tormod kom.
LØRDAG (27.5): Siste dag på jobben. Hege var her og leste kjemi. På vor-spiel hos Heidi. På klassefest med gamleklassen. Kjempegøy!
SØNDAG (28.5): Susanne, Tormod, Tor (som er på et skip i Oslo) og jeg på sightseeing i Oslo. Varmt! Tormod dro hjem med fly.


Volvo kunne blitt norsk delvis norsk!

Volvo-avtalen I

I Hvem Hva Hvor fra 1979 står det om Volvo-avtalen, og på det tidspunktet boken kom ut visste man ikke hvilken vei dette ville gå. I boken står det:

Skal Norge bli et bilproduserende land? Dette var spørsmålet de fleste stillet seg da det 22.mai ble kjent at Norges regjering hadde besluttet å gå inn i Nordens største industrikonsern med en eierandel på 40 prosent. Det er umulig i dag å gi svar på om Norge skal bli bilproduserende. Det må fremtiden vise.

Avtalen presenteres 8.desember 1978 av industriminister Bjartmar Gjerne, 
statsminister Odvar Nordli og finansminister Per Kleppe

Avtalen står beskrevet: "Norge skal betale 877,5 mill svenske kroner for Volvo-aksjene, og vi må betale mer enn kjøpesummen for aksjene. I avtalen inngår at Volvo Petroleum har fått forhåndsløfte om blokk-tildeling i Nordsjøen. Dette er sannsynligvis opptakten til betydelig svensk aktivitet på vår kontinentalsokkel"

"Hva får så Norge igjen for aksjekjøpet og forhåndsløftet om blokktildeling? Heller ikke det kan det svares nøyaktig på. I prinsippet ble det slått fast at Volvo Penta (båtmotoren) skal overflyttes til Norge, og at Volvo skal investere fra 500 til 700 mill kroner over en 5-års periode. Dette forutsettes å gi mellom 3000 og 5000 nye arbeidsplasser i ny og eksisterende norsk industri."

"Det er sannsynlig at Norge vil bli sterkt delaktig i det som betegnes som 80-årenes Volvo. Bilindustrien verden over arbeider bevisst for å komme over lettere materialer i bilene, så vel av trafikksikkerhetsmessige - som energisparende årsaker. På dette felt har Norge know how å yde, bl.a som stor aluminium- og plastprodusent."

I dag vet vi at de svenske Volvo-aksjonærene sier nei på en ekstraordinær generalforsamling i januar 1979. Det angrer de på i dag!

Kilder:
NRK: Volvo skulle bli norsk og oljen i Nordsjøen svensk
Hvem Hva Hvor 1979

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar