02.06.2019

29.mai-4.juni 1978 (Kongefamilien)

Det var veldig fint vær på forsommeren i 1978, og jeg badet flere ganger denne uka! Ukens store overraskelse var da vi fikk vite at læreren vår på 65 år hadde giftet seg med en elev i kullet før oss som nå bare var 20 år.

Jeg var på fotballkamp med onkel Hans fordi Norge spilte landskamp mot Danmark. Vi heiet på hvert vårt lag, og Danmark var selvfølgelig best ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (29.5): Varmt! Læreren har giftet seg med en på 20! (han er 65!). Susanne på personalmøte. Heidi var her en tur om kvelden. "Ungkarsleiligheten" var fin.
TIRSDAG (30.5): På Snarøya og tok årets første bad. Deilig! Onkel Hans kom om kvelden. Spiste spekemat ute. Jeg fikk ny grønn bikini.
ONSDAG (31.5): Hege og jeg skulle egentlig løpe, men Hege glemte det. Onkel Hans og jeg på fotballkamp på Ullevål. Norge-Danmark 1-2. Æsj!
TORSDAG (1.6): På biblioteket og snakket med Hansen. Skal komme tilbake på mandag. Ingrid syk, ingen bowling. Susanne på Bellevue med jobben.
FREDAG (2.6): Ga bryllupsgave til Nilsen. Han ble glad! Hos Heidi etter middag. Nina Eriksen var der også. Tormod kom. Bakte 50 rundstykker.
LØRDAG (3.6): Mor, far og jeg i byen. Jeg kjøpte halvracer 1110,-. Klassefest om kvelden. Kjempegøy! Var ca 30 stk.
SØNDAG (4.6): Farfar kom. Susanne, Tormod og jeg på Sognsvann og badet. Jeg syklet frem og tilbake til skolen. Tormod dro hjem.


3 generasjoner i 1978

Kongefamilien

Mye har skjedd i kongefamilien siden 1978 - og vi ante da lite om fremtidige ugifte mødre og sjamaner som skulle skape overskrifter ;-) Slik så det ut i kongefamilien i mai/juni 1978:

Kong Olav - Han var 74 år, og hadde sittet som konge i 20 år. Til sommeren feirer han 75-års dag.
Festmiddag på Akershus slott i anledning 75 årsdagen

Kronprins Harald - Han var 41 år, og hadde vært gift med Sonja i 9 år. Til sommeren feirer de 10-års bryllupsdag.

Kronprinsesse Sonja - Hun var 40 år, men blir 41 år til sommeren.

Bilde av kronprinsparet ca 1978

Märtha Louise - Hun var 6 år, og blir 7 år i september. Det betyr at hun er skolejente, og her er et bilde fra første skoledag senere dette året:


Haakon Magnus - Han var 4 år, og blir 5 år til sommeren.

Før 1990 stod det i grunnloven at mann går foran kvinne i arverekkefølgen. Når dette ble endret hadde det ikke tilbakevirkende kraft, så Haakon Magnus ble oppdratt til konge-gjerningen - og er i dag kronprins.

3 generasjoner i dag: Harald er konge
Haakon Magnus er kronprins og Ingrid Alexandra er prinsesse
(nr. 1 og 2 i arverekken til Kronen)


Kilder:
Kongehuset: Arverekken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar