09.06.2019

5.-11.juni 1978 (Likestilling)

Det ser ut til at jeg begynte å jobbe på biblioteket i Sandvika denne uken. Og så meldte Kjersti og jeg oss inn i NUH (Norges Ungdoms Herberger), vi planlegger nemlig vår sykkeltur til sommeren!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (5.6): Jeg syklet til skolen. Jobbet på biblioteket. Lite å gjøre. Kjersti og Drude her om kvelden.
TIRSDAG (6.6): Padlet i gymtimen. Kritt-krig i fransktimen. Kjersti og jeg i byen og meldte oss inn i NUH. Jeg tok opp plater av Hege. Susanne klippet meg bak.
ONSDAG (7.6): Jeg glemte at vi skulle på ekskursjon. Hege og jeg løp rundt Ringi. Mor og far på konsert på Blindeskolen. Berit hos Susanne om kvelden.
TORSDAG (8.6): Anne Grete og Per Kåre hadde fødselsdag, hadde med boller. Fikk fri etter 4.time. Snakket med Heidi og Nina.
FREDAG (9.6): Norsk heldagsprøve. Jeg punkterte på sykkelen. Tormod kom. Mor og far hos Inger og Stian m/Astri og Bernt. Jeg har vondt i halsen.
LØRDAG (10.6): Susanne og Tormod i byen. Jeg lå lenge. Vondt i halsen! Susanne og Tormod ute med Berit og Per om kvelden. Så mye fotball om kvelden (VM).
SØNDAG (11.6): Borte hos Wivi og Heidi om dagen. Sverige-Spania 0-1. Tormod dro. Jeg fikk konfekt av ham.


Likestilling mellom kjønnene!


Likestilling

"Ved lov av 9.juni 1978, som trer i kraft når kongen bestemmer, er det innført prinsipiell likestilling mellom kjønnene på alle områder, med unntak av indre forhold i trossamfunn. Det er et uttrykt siktemål å bedre kvinnens stilling."

Dette kunne man lese i Hvem Hva Hvor fra 1979.

Videre står det:
"Hvis det ikke er åpenbar grunn for det, må en stilling ikke lyses ledig for bare det ene kjønn, og det må ikke gjøres kjønnsforskjell ved ansettelse, forfremmelse, oppsigelse eller permittering. En arbeidssøker som ikke har fått en utlyst stilling, kan kreve at arbeidsgiveren skriftlig opplyser hvilken utdannelse, praksis og andre klart konstaterbare kvalifikasjoner for arbeidet den ansatte av det annet kjønn har. Kvinner og menn i samme virksomhet skal ha lik lønn for arbeid av lik verdi.

En forening skal være åpen på like vilkår for kvinner og menn når
1. Medlemskapet i foreningen er av betydning for det enkelte medlems yrkesmuligheter for faglige utvikling, eller
2. Foreningens formål i det vesentlige er å bidra til løsningen av alminnelige samfunnsproblemer.
Disse regler gjelder dog ikke foreninger hvis hovedformål er å fremme det ene kjønns særinteresser.

Kongen oppnevner et likestillingsråd med det mandat som Stortinget fastsetter.

Til håndheving av loven oppnevner Kongen et likestillingsombud og en nemd på 7 medlemmer. Nemda kan nedlegge forbud og gi påbud og uttalelser, og også ombudet kan i særlige tilfelle treffe vedtak. Overtredelse av vedtak kan straffes med bøter.

Loven gjelder også på Svalbard, på norske fartøy og på den norske del av kontinentalsokkelen.

I samme forbindelse er markedsføringsloven av 16.juni 1972 gitt en tilføyelse hvoretter 'annonsør og den som utformer reklame skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke gir inntrykk av en nedsettende vurdering av det ene kjønn eller på krenkende måte avbilder kvinne eller mann'"

Eva Kolstad (t.v) var Norges første likestillingsombud
(t.h Kirsten Myklevoll)


Kilder:
Hvem Hva Hvor 1979 (s.238)
Eva Kolstad

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar