16.06.2019

12.-18.juni 1978 (Abortloven)

Det nærmer seg sommerferie, og vi får vite om vi kommer opp i muntlig. Noen kom opp i geografi, andre kom opp i fransk internt. Jeg slapp begge deler :-) I tillegg hadde vi matte årsprøve og engelsk heldagsprøve. Jeg ble som regel veldig tidlig ferdig, så min "heldag" var ferdig kl.10:30.

Jeg kjøpte stoff til et nytt skjørt på tirsdag, og ble ferdig med skjørtet på søndag - det var jo effektivt! Og mor og far dro til hytta igjen - mye å fikse der når hytta er så ny!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (12.6): Jeg kommer opp i fransk internt. Et parti kom opp i Geo. Off! Unni Lise ble med meg hjem. Vi leste litt. Mor og jeg planla sykkeltur.
TIRSDAG (13.6): Jeg kom ikke opp i fransk! Mor og jeg i Sandvika. Jeg fikk mye nytt. Kjøpte stoff til skjørt. Hos Anne Grete om kvelden. Syklet.
ONSDAG (14.6): Fri! Hege og jeg i Sandvika. Jeg jobbet. Susanne hos Hanne E. Mor og far hos farfar. Jeg begynte så vidt på skjørtet.
TORSDAG (15.6): Matte årsprøve. Gikk bra. Mor og far dro til Mandal om ettermiddagen. Susanne hos Jorunn. Jeg bakte boller (fiasko!) og tråklet skjørtet.
FREDAG (16.6): Engelsk heldagsprøve. Gikk 10:30. Solte meg. Kathrine var hos Susanne om kvelden. Jeg begynte å rynke skjørtet.
LØRDAG (17.6): Med Susanne på jobben. Jeg dro til byen og kjøpte plate med Joe Dassin. Møtte Siv i Sandvika. Kjersti Skaudal sov over her.
SØNDAG (18.6): Kjersti våknet tidlig. Solte oss hele dagen. Ble ferdig med skjørtet. Kathrine og Hege her. Mor og far kom hjem fra Mandal.


Illustrasjon i Hvem Hva Hvor 1979 (Finn Graff i Arbeiderbladet)

Abortloven

Fra Hvem Hva Hvor 1978: "Ved lov av 16.juni 1978 er det i lov om svangerskapsavbrudd av 13.juni 1975 gjort en del endringer."

Historikk

I 1959 fikk Norge sin første lov om abort, men den trådte ikke i kraft før i 1964. Loven inneholdt ingen bestemmelser om abort på sosiale indikasjoner. Legal abort kunne tillates i tilfeller der kvinners liv sto i fare, og i tilfeller der kvinnen kunne få alvorlige fysiske eller psykiske lidelser ved å fullføre svangerskapet. Men alle kvinner som ville ta abort, måtte legge saken fram for en nemnd. I abortnemndene satt to leger med makt til å avgjøre hvilke kvinner som skulle få abort, og hvilke kvinner som måtte fullføre svangerskapet.

Abortkampen ble en hovedsak for den nye kvinnebevegelsen som oppstod i begynnelsen av 1970-årene. For kvinnebevegelsen var spørsmålet hvem som skulle ta avgjørelsen: legen eller kvinnen.

Høsten 1974 var forslag til lov om selvbestemt abort oppe i Stortinget, men forslaget falt mot én stemme. En ny lov ble vedtatt i 1975. Den åpnet for at vilkårene for abort også skulle gjelde sosiale hensyn. I tillegg ga den helsepersonell mulighet til å nekte å utføre aborter av samvittighetshensyn (reservasjonsretten).

Abortloven i 1978

Fra Hvem Hva Hvor 1979 (utdrag):
"Presidentens dobbeltstemme måtte til for å få regjeringens forslag til endring i abortloven vedtatt. Lovendringen innebærer at kvinnen har fri adgang til abort inntil utgangen av 12.uke i svangerskapet.

Innen saken kom til Lagtinget, dukket det opp to nye momenter. Det viste seg at liberaliseringen fikk så mange til å benytte reservasjonsretten, at det ble umulig å få utført abortinngrep på noe sykehus i Vest-Agder og en rekke andre steder, spesielt i samme landsdel. Kvinnelige talere fra A antydet at det i Syd-Vest-Norge gjør seg gjeldende en slags kollektiv samvittighetsfritagelse. Påstanden ble sterkt tilbakevist av de borgerlige.

Det annet forhold var biskopenes hyrdebrev som ble opplest fra landets prekestoler søndagen i forveien. Her ble det fastslått at Kirkens motstand mot fri abort gjelder uavkortet, uansett lovvedtak."

Abortloven i 2019

Det har vært store diskusjoner og argumenter for/imot å endre abortloven siden 1978. Men, det er ikke før i denne uken i 2019 at loven igjen er endret: Innstramningene innebærer at kvinner som er gravide med flerlinger, og som ønsker å fjerne noen av fostrene, må få saken behandlet i en nemnd.

Flere steder i verden diskuteres abort, og spesielt i en rekke amerikanske delstater er det vedtatt strengere abortlover den siste tiden. Her er et par eksempler fra Aftenposten:

Aftenposten 26.mai 2019

Aftenposten 31.mai 2019

Og paven har også sitt han vil ha sagt om abortsaken:

Aftenposten 26.mai 2019

Så diskusjonene rundt abort og hvem som får lov til hva på hvilket tidspunkt vil nok fortsette i mange år enda....

Kilder:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar