09.02.2020

5.-11.februar 1979 (Moter)

Jeg kjøpte nytt fotografiapparat denne uken, et speilrefleks-kamera. Det kostet kr.1.595, noe som tilsvarer 6.847,- i dag (kilde Smarte penger). Jeg hadde ekstrajobb på Sandvika bibliotek, så dette hadde jeg spart til. Og på søndag prøvde Kjersti og jeg ut apparatet, og tok en del bilder.

Ellers begynte vi å spekulere på hva vi skulle gjøre etter gymnaset, og vi var på opplysningsmøte om NTH. Det var world cup i Kirkerud-bakken, og det var strømstans på toget ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (5.2): Fysikk. Jobbet 3,5 timer. Arne B, Kjersti og jeg på opplysningsmøte om NTH. Filmen "Jane Eyre" var fin. Mor og far på teater.
TIRSDAG (6.2): Sov 2 timer da jeg kom hjem. På volleyballen. 2.laget spilte kamp, så det ble ikke mye trening. Mor hentet.
ONSDAG (7.2): World cup i Kirkerud (slalåm). Jeg var der nede i 1.omg. Jobbet fra 16-19:30. Far i Bergen, mor hos farfar.
TORSDAG (8.2): Kjersti og jeg i byen. Kjøpte hver vår vest. Ble med Kjersti hjem. Så på "Mann mot mann". Strømstans på toget.
FREDAG (9.2): Gøy gymtime. Kjersti og jeg på "Hvem kan stanse regnet?". Ganske fin. Møtte Dag og Arne B. De var også på kino.
LØRDAG (10.2): Mor, far og jeg i byen. Jeg kjøpte nytt fotografiapparat (1595,-). På fest hos Håkon (nabo til Kjersti). Sånn passe.
SØNDAG (11.2): Sov lenge! Kjersti gikk hit. Vi gikk tur til Tanum. Tok bilder. Kjersti gikk hjem. Farfar her.


Vi tester ut selvutløser...

….. og action-bilder!


Moter

Følgende har jeg hentet fra Hvem Hva Hvor 1980 (s.222):

"Et totalt forandret motebilde gjorde seg gjeldende i 1979. Den nye moten hadde voldsomt brede skuldre, slank midje og trangere kortere skjørt.

Det typiske for moten i 1979 var påvirkninger av tidligere tiders mote, fra 30-årene så vel som fra 40- og 50-årene. Retro var et stikkord, og klær med gammeldags stil og eleganse ble tilpasset 79-livsform med en passende dose moderne vri.

Årets nyhet var klær med veldig brede skuldre. I takt med de bredere skuldre krøp skjørtene oppover til kneskålen og stoff-forbruket minsket. En slankere linje med tilsittende liv, brede belter og myke runde hofter har vært motebud. Ermer har medvirket til å gi skulderbredde, de kunne være store skinkeformede, oppblåst rynkede, eller vanlig monterte eller raglanformede utbygget med stopp-underlag.

Sort var årets store farge, eventuelt satt sammen med hvitt, og prikkmønster i disse to har vært sesong-scorer. Lilla, gult, oransje og duse naturfarger har spilt rollen som støttefarger.

For å gi samspill til klesmoten ble frisyremoten også anderledes. Den lanserte strammere eller tettere fasonger med flate bølger, oppkjemmet hår med valker oppå issen og fremover mot pannen, slettkjemmede frisyrer med topper eller snodde hårlengder med "wienerbrød"-krummelurer over øret, hestehalefrisyrer for tenåringer samt en luftigere linje kalt Disco.

I sko fikk vi spissere modeller med kraftige høye hæler, noen med stilettfasong andre med den gammeldagse Pompadourfasong (snellehel)."

Her er et par bilder av moten i 1979:

Dior 1979

Dior 1979
-------------------------------------------------------------

Jeg kjenner ikke igjen disse motene i mine egne klær i 1979, men det gjorde seg sikkert mer gjeldende utover på 80-tallet. Spesielt skulderputer og etter hvert hockey-sveis ;-)

Kjersti, Anne Grete og jeg var på sykkeltur sommeren 1979, og vi er ganske likt kledd :-) Kanskje dette var mer moderne?

Klare for sykkeltur - med samme stil!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar