18.10.2020

15.-21.oktober 1979 (Oslo Sentralstasjon)

Judo, garn til genser, ny kassettspiller, kakefest og cup-finale. Og besøk av kusine Bente med tur til Kalvøya for å plukke nyper.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (15.10): Fikk Snickers av Per! Gjorde ingen lekser. På Judo om kvelden. Kjempegøy! Nå får vi snart gult belte. Mye regn.
TIRSDAG (16.10): Guttene spilte fotball-finale. Tapte. Kjøpte garn til tjukk genser. Fikk kakao og krembolle da jeg kom hjem. Per kom om kvelden og regnet. Far og jeg kjørte.
ONSDAG (17.10): Operasjon Dagsverk. Per, Anne Grete, Morten S og jeg på skolen. Gikk hjem tidlig. Hege var ikke på Judo om kvelden. Mor og far hentet, dvs jeg kjørte.
TORSDAG (18.10): Regn. Vi fikk ny kassettspiller i stuen. Bakte 50 boller. Slappet av hjemme om kvelden.
FREDAG (19.10): Kakefest i midttimen. Anne Rita, Tulla og jeg hadde bakt. Peter ringte og inviterte meg ut. Jeg var "forkjølet". Bente kom. "Kaz" på detektimen. Tøff!
LØRDAG (20.10): Bente og jeg i Sandvika. Snakket med Hanne i telefon. Alle 4 på tur på Kalvøya. Bente og jeg laget pizza. God! Mye tøft på TV bla. Danny Kaye.
SØNDAG (21.10): Cupfinale Viking-Haugar 2-1 (æsj!). Ingrid og jeg skulle egentlig se "The Champ", men det var utsolgt. Gikk på "Cheese-in" istedet.


Mor (51) og far (54) på Kalvøya

Mor med kusine Bente (snart 13)

Oslo Sentralstasjon

15.oktober 1979 ble grunnsteinen lagt ned for Oslo Sentralstasjon. Så langt hadde vi en stasjon på Østbanen, og en stasjon på Vestbanen. Hvis man f.eks skulle ta tog fra Bergen til Kristiansand måtte man gå av toget på Østbanen, gå opp Karl Johan til Vestbanen og ta toget videre derfra. Det var ganske tungvint, og det var selvfølgelig planer i mange år om å bygge en tunnel gjennom Oslo for å koble de to stasjonene/strekningene sammen. Grunnsteinen ble lagt ned 15.oktober 1979, mens tunnelen åpnet 1.juni 1980. Dermed ble den gamle Østbanestasjonen erstattet av Oslo Sentralstasjon.


Plakett på Oslo S

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar