03.01.2016

1.-5.januar 1975 (Kirkerudbakken)

Året er 1975. Familien min består av mor, far, tre barn og en hund. Storebror Lars er 21 år og studerer på NTH i Trondheim, så han er hjemme på juleferie. Storesøster Susanne er 16 år og går i 1.klasse på Valler gymnas. Jeg er 13 år, og går i 7.klasse på Hauger ungdomsskole. Hunden Cita er en 5 år gammel Golden Retriever.

Vi har juleferie første uken i januar, og vi har besøk av kusine Helle fra Danmark. Hun er 17 år, og har feiret nyttår sammen med Susanne. Jeg benytter tiden til å kjøre slalåm i Kirkerudbakken med venninner, og gå på kino. "Knutsen og Ludvigsen" var en film om Knutsen og Ludvigsen (hadde premiere i desember 1974), mens "Ungen" var en filmatisert musikal basert på Oskar Braaten's skuespill.

Dette er avskriften fra dagboka den første uken:

ONSDAG (1.1): Sissel og jeg i bakken. På Knutsen og Ludvigsen om kvelden.
TORSDAG (2.1): I bakken nesten hele dagen. Lars kjøpte banjo.
FREDAG (3.1): Susanne, Helle og jeg i byen. Pappa hadde med kalle-apparater med hjem. Ikke i bakken.
LØRDAG (4.1): På kino: "Ungen". Den var virkelig fin. Susanne og mor inne og kjøpe billetter. Helle og jeg alene.
SØNDAG (5.1): Helle og Lars dro igjen. Vi ordnet ferdig kalling-anlegget.

Kirkerudbakken

Vi bodde rett ved siden av Kirkerudbakken, dit flyttet vi fra Eiksmarka i 1969. Vi kunne ta på oss skiene utenfor døra, og stå på ski ned til bunnen av bakken. Når vi skulle hjem tok vi heisen til toppen, og kjørte hjem gjennom skogen. Jeg hadde sesongkort hvert år, og jeg kjørte mye i bakken sammen med venninner. I 1975 var det kun en bakke med en heis, og jeg pleide å sjekke hvor lang køen var ved å "henge" ut av vinduet i huset.


Kirkerudbakken (1968)


Nyere bilde av Kirkerudbakken

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar