24.01.2016

20.-26.januar 1975 (Fritidsaktiviteter)

Denne uken var jeg syk og hjemme fra skolen en dag, men dagen etter var det full fart igjen med pianotimer, slalåm og stuping. Det kan virke som om jeg burde tatt det mer med ro, for jeg ble liggende i senga i hele helgen. Lyspunktet var nok da onkel Hans kom på besøk fra Danmark! Han var sikkert på overnattingsbesøk før han skulle møte forretningsforbindelser i Norge dagen etter.

Fra dagboken:

MANDAG (20.1): Jeg følte meg ikke helt bra. La meg når jeg kom hjem. Mamma og pappa hos farmor og farfar.
TIRSDAG (21.1): Hjemme fra skolen. Kjedelig.
ONSDAG (22.1): Brev fra Sverre. På skolen igjen. Lagde karbonadekaker og plommegrøt på skolen. Med mamma og pappa på konsert.
TORSDAG (23.1): På spillinga. Da jeg kom hjem dro jeg i bakken. På stuping.
FREDAG (24.1): Gikk og la meg da jeg kom hjem fra skolen.
LØRDAG (25.1): Lå hele dagen. Jeg hadde med dynen opp om kvelden for å se TV. Susanne var ikke hjemme.
SØNDAG (26.1): Jeg lå hele dagen til kl.17:00. Da kom onkel Hans. Veldig hyggelig!

Fritidsaktiviteter

Det var også den gangen naturlig å starte med det foreldrene kjente til og kunne selv. For min del resulterte det i at jeg startet med pianospilling, for pappa var en habil pianospiller. Det var ingen idrettstradisjoner i min familie, men mor og far var glade i friluftsliv og turer. Jeg gikk langrenn for Jutul, men hadde sluttet med det i 1975 - pianospilling holdt jeg på med fremdeles. I dag begynner "alle" jenter der jeg bor i Oppegård på fotball og håndball, men det var ikke et tilbud jeg kjente til da jeg vokste opp. Kanskje det var et større mangfold i aktivitetene vi drev med den gangen sammenlignet med nå?

På skirenn i 1972
I løpet av min første sommer på Sørlandet i 1974 ble jeg kjent med Ingrid, som også bodde i Bærum. Den sommeren badet vi hele tiden, og hoppet og stupte fra brygger og svaberg - så vi fikk lyst til å starte på stuping. Jeg tror det var oss to, i tillegg til min klasse-venninne Heidi, som startet på stupe-trening i Nadderudhallen. Jeg stupte fra 3 meter, men turte aldri å stupe fra 5-meter. Ingrid og Heidi var mye modigere enn meg, men jeg syntes det var moro allikevel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar