10.01.2016

6.-12.januar 1975 (Mandagsfilmen)

Tirsdag denne uken er det første dag på skolen etter juleferien. Det var visst mye kake og godteri for min del: jeg bakte kake tre ganger, fikk godtepose av Susanne og vi hadde vafler og kakao da Jorunn var på besøk (Jorunn var en klassevenninne av Susanne). Edle var med meg hjem en dag, vi gikk i samme klasse og hun bodde på Kolsås. På søndag ble Susanne og jeg kjørt til Sollihøgda hvor vi gikk på ski hjem igjen (jeg mener å huske at det var en tur på 17 km). Mor og far var aktive denne uken: de besøkte farmor og farfar som bodde på Blåsbortveien på Tåsen og de feiret Astri sin 50-årsdag (Astri og Bernt var gode venner, og Astri blir 91 år i år!). De besøkte også Tove som i likhet med mor var dansk. Hun arbeidet som kokk hos skipsreder Skaugen i Kristinelundveien på Frogner - der hun også bodde.

Jeg har forresten planer om å legge ut bilder her også, men jeg har ikke funnet noen fra første halvår 1975. Kanskje jeg finner noen passende fra 1974.

Fra dagboken:

MANDAG (6.1): Jeg klippet meg. Mor og far hos farmor og farfar. Ganske fin film (mandagsfilmen)
TIRSDAG (7.1): På skolen igjen. Ganske all right. Susanne var på juletrefest. Hadde med godtepose til meg.
ONSDAG (8.1): Edle med hjem. Bakte kake.
TORSDAG (9.1): Så film om Luther på skolen. Bakte sjokoladekake.
FREDAG (10.1): Mamma og pappa hos Astri (50 år). Jorunn kom hit 7 om kvelden. Dro hjem med ti-bussen.
LØRDAG (11.1): Var i Sandvika. Etterpå hos Astri og Bernt og hentet bilen vår. Jeg bakte kake.
SØNDAG (12.1): Susanne og jeg gikk på ski fra Sollihøgda og hjem. Mamma og pappa hos Tove. Jorunn her. Vafler og kakao.

Mandagsfilmen

Da vi vokste opp hadde vi kun en TV-kanal, og det var NRK. Noen i klassen kunne også se på "Sverige", men de fleste hadde bare et alternativ. Fordelen med dette var jo at når vi kom på skolen hadde alle sett det samme, og vi snakket alltid om det som hadde vært på TV kvelden før. Hver mandag gikk "mandagsfilmen" på NRK, og da samlet hele familien seg foran fjernsynet. Vi trengte ikke å diskutere hva vi skulle se, og vi så på filmen uansett hvilken det var. Det ble et hyggelig samlingspunkt, med en kopp te til alle sammen - og kanskje noe godt å bite i.

"De dødes tjern" ble sendt på TV 31.mars 1975

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar