17.01.2016

13.-19.januar 1975 (Brevveksling)

Denne uken kjøpte jeg meg ny gitar! Mor og far kjente en mann som hadde en musikk-forretning i Drammen, og der fikk jeg den til redusert pris. Det var et stolt øyeblikk! Susanne kunne spille, og jeg lærte av henne. Ellers var jeg både på spilling og stuping - jeg tok piano-timer hos fru Knutsen i Sandvika, og gikk på stupe-trening i Nadderudhallen. Jeg hadde kjøpt en ny båndopptager m/radio forrige høst, og den fikk jeg tilbake denne uken etter en reparasjon. Da kunne jeg igjen ta opp bånd (kassett-bånd).

Fra dagboken:

MANDAG (13.1): Film om Luther på skolen. Susanne på kino. Mandagsfilmen var kjempefin.
TIRSDAG (14.1): Brev fra Sverre. Susanne og jeg rundt med lapper til lilleputter. (jeg husker ikke helt hva det var)
ONSDAG (15.1): Jeg fikk ny gitar. Stekt torsk og tilslørte bondepiker på skolekjøkken.
TORSDAG (16.1): På spillinga. Film om Luther på skolen. Stuping.
FREDAG (17.1): Edle med hjem. Hun fikk kjøre med mamma hjem. Astri og Bernt her. Fikk igjen båndopptager.
LØRDAG (18.1): Mamma og pappa hos Irgens. Susanne hadde venner her.
SØNDAG (19.1): Var hos Edle fra 11:00 til 15:30. Tok opp bånd. Så på "verden vil bedras", ikke så veldig gøy.

Brevveksling

Hvis man ville holde kontakten med noen måtte man enten skrive brev eller bruke telefon. Det var dyrt å ringe, så da var brevveksling egentlig det eneste alternativet. Jeg hadde flere pennevenner, og ofte svarte man på annonser i blader hvor andre ungdommer ønsket seg pennevenner. Det var alltid stor stas når det lå et brev i postkassen!

På tirsdag fikk jeg brev fra Sverre, og han ble jeg kjent med sommeren 1974 da vi ferierte på Sørlandet for første gang. Han var like gammel som meg, bodde utenfor Mandal - og vi holdt kontakten via brev. Jeg tror det gikk brev mellom oss nesten ukentlig, og jeg har spart på alle disse brevene. Det er veldig hyggelig å ta dem frem og lese gjennom av og til!

Alle brevene fra Sverre





1 kommentar:

  1. Ja, det var jo hyggelig både å skrive brev og å få brev, ikke minst. Gangen til postkassa hver dag var spennende!
    Synd at vi ikke skriver mer til hverandre, unntatt korte meldinger på media, fulle av feil. Vi KAN rett og slett ikke skrive lenger - de fleste av oss. Synd!

    SvarSlett