23.04.2017

19.-25.april 1976 (Kino)

Denne uken var det vårball på skolen. Jeg hadde på meg en gul hjemmesydd kjole, og så vidt jeg husker hadde den hvite "bomber" (jeg var ikke så veldig fornøyd selv med kjolen). Jeg tror jeg hadde det gøy selv om jeg ikke skrev så mye om det i dagboka.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (19.4): Stod opp sent. Susanne og jeg kløyvde litt ved. Ferdig med den ene armen på jakken. OL-program 1952 på TV. Dødskjedelig!
TIRSDAG (20.4): Susanne og jeg i byen. Susanne kjøpte mønster og stoff til kjole. Sendte brev til Sverre. Snakket med Trine i telefonen.
ONSDAG (21.4): På basketen. Vi spilte litt, og så spilte vi litt bordtennis. Mor og far hadde bridge.
TORSDAG (22.4): Jeg dreiet på bollen. Ble med Trine hjem. Syklet hjem derifra ved 20-tiden. Pappa hadde med en englender hjem om kvelden.
FREDAG (23.4): På vårball på skolen. Hadde på meg den gule kjolen.
LØRDAG (24.4): Stod opp sent. Til Sandvika etter knapper til jakken. Farmor og farfar kom. Jeg ble ferdig med jakken! Susanne på kino.
SØNDAG (25.4): Jeg var oppe her og så på "Askepott". Det var Anne, Trude, Kristin, Trude og Elisabeth som spilte. Susanne og jeg på kino "Dypfryst for fremtiden", gøy!


Sandvika kino i "gamle dager"

Kino

Vi gikk relativt ofte på kino, men filmene kom som regel ikke til Norge med en gang. Men, det plaget oss ikke - vi syntes det var gøy uansett. Disse filmene har jeg sett på kino hittil i 1976:

That's Entertainment!

Denne filmen så jeg 25.januar med mamma. Det er en amerikansk film fra 1974. Filmen ble gitt ut i forbindelse med Metro Goldwyn Mayer (MGM Studios) sitt 50-års jubileum, og den viser klipp fra musikaler fra 20-årene til 50-årene. Flere legendariske stjerner presenterte forskjellige deler i filmen:
Frank Sinatra, Gene Kelly, Fred Astaire, Peter Lawford, Debbie Reynolds, Bing Crosby, James Stewart, Elizabeth Taylor, Mickey Rooney, Donald O'Connor og Liza Minnelli.

Se traileren her.

Kinoplakat: That's Entertainment!

Haisommer

Denne filmen så jeg 26.februar med min klassevenninne Brit, og den har allerede fått sitt eget innlegg på bloggen: Ungdom70tallet.blogspot.no 23.-29.februar 1976 (Haisommer)

Se traileren her.


Shane

Denne filmen så jeg 16.mars med pappa, og det er en amerikansk westernfilm fra 1953. Den norske 1953-versjonen ble noe klippet (scener med slagsmål), mens filmen ble utgitt usensurert i 1974. "Denne filmen fornyet i sin tid sjangeren og ble prototypen på en intellektuell western". Filmen fikk Oscar for beste kinematografi, og var nominert i 5 andre kategorier.

Se traileren her - dette er skikkelig western!

Filmplakat: Shane

Dypfryst for fremtiden

Denne uken var jeg på kino med Susanne og så "Dypfryst for fremtiden" ("Sleeper" på engelsk). Filmen er fra 1973, og dette står om filmen:

"Scenen er år 2173. En komedie med parodier på visse amerikanske foreteelser. En herremann blir vekket til live etter 200 år i fryseboks. Han møter bl.a. perfekte roboter, en tyrannisk hersker og en revolusjonær undergrunnsbevegelse."

Regien var ved Woody Allen, og blant skuespillerne var Diane Keaton.

Se traileren her.

Diane Keaton og Woody Allen i "Dypfryst for fremtiden"


Kilder:
Wiki: That's Entertainment!
Wiki: Shane
Filmweb: Dypfryst for fremtiden

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar