02.04.2017

29.mars-4.april 1976 (Melodi Grand Prix)

Trine og jeg hadde tydeligvis mye å snakke om for tiden! Denne uken var det jeg som ble syk, og jeg var borte fra skolen en dag. Ellers ser det ut til at ukens høydepunkt var Melodi Grand Prix.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (29.3): Susanne og mor i byen. Filmen "Hoffnarren" var kjempegøy! (jeg hadde sett den før)
TIRSDAG (30.3): Fikk vondt i hodet på slutten av dagen. Trine og jeg i Sandvika. Jeg la meg med en gang jeg kom hjem. Var så kvalm.
ONSDAG (31.3): Ble hjemme fra skolen. Mor på blindeskolen. Jeg stod opp til middag. Susanne var barnevakt hos Grønlie.
TORSDAG (1.4): På skolen igjen. Norskprøve. Snakket 1 time med Trine i telefon. Mor, far og Susanne på IKEA. Jeg borte på Kolsås med Trine. Møtte Unni.
FREDAG (2.4): Berit var hos Susanne om kvelden. Trine satt barnevakt hos tanten sin. Jeg ringte henne 747032.
LØRDAG (3.4): Vi (minus far) var i byen. Jeg fikk rød-stripete genser og lang kjole (men, jeg vil bytte den). Grand Prix. England vant. Norge nest sist (17).
SØNDAG (4.4): Stod opp veldig sent. Gjorde litt lekser. Mor og far på maleri-utstilling. Alle sammen hos Astri og Bernt om kvelden. Hanne var der også.


Anne-Karine Strøm synger "Mata Hari" under den internasjonale finalen i 1976

Melodi Grand Prix

Til den norske Melodi Grand Prix-finalen ble fem heltidsmusikere invitert til å sende inn bidrag. Hver melodi ble fremført to ganger, en gang med rockebandet Popol Ace og en gang med en annen artist akkompagnert av et storband. Jahn Teigen var en del av Popol Ace, og han sang i tillegg 4 av sangene.

Musikk-miljøet var lite, og forbindelsene mange rundt de fem sangene:
  • "Hastverk" ble sunget av Jahn Teigen (lite orkester) og Anita Skorgan (stort orkester). De gifter seg i 1984
  • "Voodoo" er skrevet av Terje Rypdal og sunget av hans kone Inger Lise Rypdal og Jahn Teigen
  • "Mata Hari" ble skrevet av Frode Thingnæs, og den ble fremført av hans ex-kone Anne-Karine Strøm
Anne-Karine Strøm vant den norske finalen med "Mata Hari", men de fleste husker nok best Jahn Teigen og Inger Lise Rypdals opptreden - hvor Jahn Teigen stilte i skjelettdrakt.

Inger Lise Rypdal og Jahn Teigen fremfører "Voodoo"
(Komponisten Terje Rypdal i bakgrunnen)

Internasjonal finale

Den internasjonale finalen fant sted i Haag i Nederland, og det var gruppen Brotherhood of man fra Storbritannia som vant med "Save Your kisses for me". Denne sangen er den mestselgende vinnersangen av konkurransen igjennom tidene. Gruppen holder visst på enda, og har en egen hjemmeside hvor de reklamerer med seieren i 1976 på toppen av siden!

Det var jo en søt sang, helt uten politisk innhold - se den på YouTube her. Melodi Grand Prix har nok mer og mer blitt en arena for politiske ytringer - fordekt av paljetter og sminke.

Brotherhood of man fremfører vinnerlåten i Haag i 1976

Kilder:
Wiki: Melodi Grand Prix 1976 (Norsk finale)
Wiki: Eurovision Song Contest 1976

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar