28.05.2017

24.-30.mai 1976 (Slipp fangene fri - det er vår)

Denne uken var det Kristi Himmelfartsdag, og da dro vi på fotoutstilling på Høvikodden. Onsdag var vi på besøk hos Aud og Leif (tante og onkel) samt min kusine Liv. Og så ble jeg skrevet inn som konfirmant i Tanum kirke - med konfirmasjon i desember!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (24.5): Vi fikk fri i siste time. Solte meg. Sammen med Sissel. Ordnet med sykkelen. Filmen "To ess og ingen dame" hadde jeg sett før.
TIRSDAG (25.5): Prøve i gymmen. Kjempefint vær. Sammen med Sissel. Susanne hos Bjørg.
ONSDAG (26.5): Engelsk tentamen, kjempelett! Hos Aud og Leif om kvelden. Kjempehyggelig! Liv og jeg snakket med to gutter.
TORSDAG (27.5): Kristi Himmelfartsdag, fri. Alle fire på fotoutstilling på Høvikodden. Sammen med Sissel etterpå. "Herskap og tjenere", fin.
FREDAG (28.5): Fri. Sissel og jeg på tur i 2,5 time. Hele familien på "Slipp fangene fri - det er vår". Kjempegøy. "Engeln" på detektimen.
LØRDAG (29.5):Mor, Susanne og jeg dro til prestekontoret i Sandvika, men det var stengt. Sammen med Sissel resten av dagen.
SØNDAG (30.5): På konfirmantinnskrivning i Tanum kirke. Heidi og Lars var der ikke. Sissel og jeg spilte Navigare i 6 timer. Birgitte her om kvelden.


Ernst-Hugo Järegård som en av fangene i filmen

Slipp fangene fri - det er vår

Dette er en svensk musikal og filmkomedie fra 1975 regissert og skrevet av Tage Danielsson. Han har også en birolle i filmen. Filmen vant flere priser, og var et innlegg i 1970-tallets debatt omkring liberalisering av fengselsvesenet.

Her kan man se en intro til filmen, og her er et klipp fra filmen.

En scene fra filmen


Kilder:
Wiki: Slipp fangene fri - det er vår!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar