19.11.2017

15.-21.november 1976 (To brødre)

Konfirmasjonskjolen begynner å ta form, og jeg er kjempefornøyd! Farmor ligger fremdeles på sykehuset, og vi besøker henne så ofte vi kan.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (15.11): Nesten ferdig med skjørtet. Hos Astri og prøvde kjolen. På teater "Helligtrekongers aften". Passe fin.
TIRSDAG (16.11): Det snødde. Susanne fortsatt syk. La meg tidlig.
ONSDAG (17.11): Kjedelig på skolen!! Hos Astri og prøvde kjolen. Kjempefin! Hos presten "generalprøve" på konfirmasjonen. Susanne fortsatt syk.
TORSDAG (18.11): Tok ut volleyball-lag, jeg er med! Mor og jeg til Sandvika og bestilte salmebok og visittkort. "To brødre" på TV.
FREDAG (19.11): Heidi syk. Tysk prøve. Jobbet. Farfar og Bente sover over. Bente sover inne hos meg.
LØRDAG (20.11): Bente, farfar, far og meg hos farmor på sykehuset. Bente dro hjem. Farfar ble med hjem. Spiste masse om kvelden!
SØNDAG (21.11): Stod opp sent. Puslet. Mor, far og farfar på sykehuset. Heidi og jeg på "Tatt av vinden". Ganske fin. Cita tisset på et puslespill.


Tom, Julie og Ruby fra "To brødre"

To brødre

To brødre ("Rich man, poor man" på engelsk) var en amerikansk miniserie basert på en novelle av Irwin Shaw - som var på 7 episoder. Serien var fantastisk, og jeg ble helt forelsket i Nick Nolte!

Handlingen foregikk mellom 1945 og 1965, og var om Jordache-brødrene som gikk helt forskjellige veier. Serien ble utrolig populær, og den har vunnet mange priser under Emmy awards og Golden Globe. Som tittelen tilsier så ble den ene broren rik, og den andre fattig. Foreldrene kom opprinnelig fra Tyskland, og brødrene kom fra enkle kår.

Ruby med kjæresten Julie

Tom får noen tøffe boksekamper

På Filmweb står denne beskrivelsen av serien:

"Serien handlet om livet til Jordache-familiens første immigrantgenerasjon med sterkt fokus på forholdet mellom de to viljesterke brødrene Rudy (Peter Strauss) og Tom (Nick Nolte) mens de tar ulike retninger i livet. Den ene oppnår rikdom og makt mens den andre når avgrunnens rand, drevet og trukket av ambisjon, grådighet, opprør, kjærlighet og lyst samtidig som de konfronterer en rekke uforglemmelige skikkelser. Satt til en kontekst med historiske tilbakeblikk som kommunisthets (McCarthy-tiden), Korea-krigen, studentopprør og svart revolusjon, samtidig som den tok opp risikotemaer som utroskap og alkoholisme, viste ”To brødre” seg å være banebrytende i sitt format og har ryddet seg en plass i TV-historien."

Tom, Julie og Ruby - kanskje i den andre delen av serien?

Nå får jeg lyst til å se denne serien igjen, og se om den har tålt tidens tann ;-)

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar