12.11.2017

8.-14.november 1976 (Jimmy Carter)

Ukene handler fremdeles om forberedelser til konfirmasjon 5.desember og at farmor er veldig syk.

Siden jeg ikke hadde funnet en passende konfirmasjonskjole i butikken skulle mors venninne Astri sy en til meg. Jeg fikk på en måte designe den selv, og valgte ut stoff denne uken. Det var ikke vanlig å få en bunad til konfirmasjonen, og jeg tror ikke vi diskuterte det en gang. Så vidt jeg husker var det heller ingen som kom i bunad på konfirmasjonsdagen.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (8.11): Mor og jeg i byen. Kjøpte kappe og stoff til konfirmasjonskjole. Farfar spiste middag her. Heidi og jeg gikk opp til Paal om kvelden.
TIRSDAG (9.11): Ringte til Anne om festen. Hun kunne ikke. Fjernsynsteatret var ganske fint.
ONSDAG (10.11): Fikk igjen engelskprøve: M. På Logos sammen med konfirmantene. Sånn passe. Mor og far på de kunstgreiene. Anne kan!
TORSDAG (11.11): Volleyball i gymmen. Gøy! Farfar spiste middag her. Var nede hos Dahl (Heidi satt barnevakt). Ringte til Anne, kunne ikke komme (fest).
FREDAG (12.11): Jobbet. På diskotek. Mor kjørte Heidi og meg dit. Dødskjedelig. Sløv musikk og i det hele tatt. Faren til Heidi hentet.
LØRDAG (13.11): Heidi og jeg nede i butikken. Susanne var halvveis syk. Ingrid kom hit om kvelden. Heidi og jeg nede hos Wivi da Ingrid hadde gått (fest).
SØNDAG (14.11): Stod opp sent. Heidi og jeg på gospelkveld. Nattverd. Vi turte ikke gå opp. Susanne er syk.


Jimmy Carter i 1976

Jimmy Carter

I forrige uke vant Jimmy Carter presidentvalget i USA. Han blir dermed den 39.president i en alder av 52 år. Han var demokrat, og ble et friskt pust etter Gerald Ford - som hadde overtatt etter Nixon ifm Watergate-skandalen. Hans valgord var "Carter. A leader, for a change". Han ble sittende i 4 år, da Ronald Reagan overtok i 1981. Carters presidentperiode ble ifølge Wikipedia ingen suksess, og spesielt ble gisselkrisen i Iran dårlig håndtert.

Etter avgangen som president har han engasjert seg i humant og fredspolitisk arbeid verden over. I 2002 ble han tildelt Nobels fredspris for sitt arbeid med å finne fredelige løsninger i internasjonale konflikter.

Noen dager før fredspris-utdelingen i 2002 - i Oslo

Jimmy Carter ble i løpet av september 2012 den amerikanske presidenten som har levd lengst etter sin presidentperiode. Han var jo relativt ung da han endte sin presidentperiode, så det skal vel godt gjøres å ta den rekorden - i hvert fall for sittende president Donald Trump ;-)

Her har Jimmy vunnet valget i 1976!

Jimmy Carter ble gift med Rosalynn i 1946, og de har altså vært gift i 71 år! Jimmy er nå 93 år og Rosalynn er 90 år. De har 4 barn og 8 barnebarn. I 1976 da Jimmy ble valgt til president var barna 29 (Jack), 26 (James), 24 (Donnel) og 10 (Amy) år.

Trofaste følgesvenner.....
Kilder:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar