04.02.2018

31.januar-6.februar 1977 (Bobbys krig)

Barnevakt, slalåm, basket, kino, jobb og skitur - dette er noe av det denne uken inneholdt.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (31.1): Sydde ferdig puten. Satt barnevakt hos Grønlie. Gikk før hun kom hjem. Filmen "Bobbys krig" var fin!
TIRSDAG (1.2): Kjørte med Sissel. Sissel og jeg i bakken ganske lenge. Mor og far spilte bridge. Susanne og jeg danset.
ONSDAG (2.2): Så film om Israel på skolen. Mor og far hos farfar. Susanne på opplysning om lærerutdanning. Pop-program på TV.
TORSDAG (3.2): Spilte basket i gymmen. Ingrid, Susanne, Rune og meg på "Øst for Eden". Kjempefin!
FREDAG (4.2): Fikk igjen tyskprøve, G. Æsj! Jobbet. Bare Myhre og meg på slutten. Susanne på fest hos Sissel. Stilig detektime. En som ble usynlig.
LØRDAG (5.2): Mor, far og jeg gikk tur til Solli. Sissel og jeg i bakken. Susanne hadde fest.
SØNDAG (6.2): Stod opp ved 12-tiden. Hanne, Astri og Bernd kom om kvelden. Jeg var kjempetrett!


Far og sønn i Bobbys krig

Bobbys krig

"Bobbys krig" er en norsk film fra 1974, og den ble faktisk nominert til gullbjørnen ved filmfestivalen i Berlin samme år. Den handlet om samlivet mellom en far og hans sønn i Oslo under andre verdenskrig. Faren har det vanskelig, og dikter opp historier for sønnen for å sette farge på hverdagen. Det er mange kjente skuespillere med i filmen: Roy Bjørnstad, Eilif Armand, Carsten Byhring, Sverre Anker Ousdal m.fl. 

Beskrivelser av filmen fra Norsk Film Institutt:
  • En utradisjonell film om krigen - et stemningsfullt tidsbilde fra Oslo 1941.
  • Krigens grå hverdag sett gjennom en tolvårings øyne.
  • Okkupasjonstida som ramme rundt skildringen av forholdet mellom far og sønn.
  • En film om mennesker som gjør så godt de kan, men mislykkes og ødelegges.
Jeg husker ingenting av filmen, men jeg syntes tydeligvis den var kjempefin! Det er ikke mange bilder å finne fra filmen på nettet, så det blir denne filmplakaten:

Filmplakat, Bobbys krig


Kilder:
Wiki: Bobbys krig
Filmfront: Bobbys krig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar