11.02.2018

7.-13.februar (Mastermind)

Denne uken var det skidag på skolen, og jeg valgte slalåm. Det var tydeligvis et renn, og jeg kom visst på siste. Men, om jeg var dårlig i slalåm, tok jeg det igjen i matte ;-) Det var jo stas å være den eneste i klassen som fikk S på prøven!

Mor og far hadde med seg to små nabojenter på "Holiday on ice". Pappa leverte stillas eller lignende til messehallen på Sjølyst, og fikk gratis-billetter til forestillingen. Showet eksisterer enda, men i Norge ser vi nå på "Disney on ice" i stedet - og dette showet startet i 1981 (det ser ut på nettet at disse to showene har samme eier).

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (7.2): Heidi og jeg gikk hjem fra de to siste timene. Pappa satte opp hyller. I bakken sammen med Heidi.
TIRSDAG (8.2): Nynorsk prøve. Susanne og jeg lagde bilder.
ONSDAG (9.2): Skidag. Jeg kjørte slalåm. Kom på siste, tror jeg. Satte inn bilder i album. Alle sammen hos farfar, Bente også.
TORSDAG (10.2): Matteprøve. Alle syntes den var vanskelig, men ikke jeg! Mor, far, Anne-Hilde og Hans Edvard på "Holiday on ice". Susanne på kino med Øivind.
FREDAG (11.2): Fikk igjen matteprøve: S (jeg var den eneste). Jobbet. Susanne på "Rotløs ungdom".
LØRDAG (12.2): Susanne og jeg i Sandvika. Heidi og jeg på NM i Master Mind. Jeg vant en bok. Gøy. Bente og farfar kom. Susanne hos Jorid.
SØNDAG (13.2): Susanne og jeg skulle egentlig til Norefjell, men det snedde så mye. Susanne, Bente og jeg gikk i pensjonistløypa. Begynte på senge-lappe-teppe.


Kusine Bente i dyp konsentrasjon julen 1976!

Mastermind

Mastermind ble funnet opp 1970-1971, og det er et spill jeg alltid har likt veldig godt! I 1975 kom "Super Mastermind", og på det brettet er det 5 hull i stedet for 4 hull, og 8 farger i stedet for 6 - noe som gir mange flere kombinasjons-muligheter. Jeg fikk "Super Mastermind" til jul i 1976, og på bildet over sitter min kusine Bente i dyp konsentrasjon på julaften. Jeg tror vi var like hekta begge to!

Det ble arrangert NM i Mastermind i 1977 og 1978, og jeg var og så på sammen med Heidi denne uken. Det var konkurranser i pausen, som gikk ut på at man fikk en del rader satt opp - og skulle løse koden raskest mulig. Jeg vant en av oppgavene, og fikk en bok i premie - det var selvsagt stas! Rune Frøseth fra Steinkjer ble Norgesmester, og jeg sikret meg autografen hans på et "Mini Mastermind" spill som jeg fikk (eller kjøpte?) på NM.

Alle 3 variantene ligger på hytta, og her følger bilder av de gode, gamle og slitte spillene ;-)


Super-, vanlig og Mini-Mastermind

Super Mastermind
Original Mastermind
Mini Mastermind
Autografen fra Rune Frøseth, Norgesmester i Mastermind 1977

Kilder:
Wiki: Mastermind
Wiki: Holiday on ice
Wiki: Disney on ice

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar