07.10.2018

3.-9.oktober 1977 (Kim Larsen)

Ingrid og jeg begynte på bowling denne uken - og Hege og jeg gikk på svømming. Stadig nye aktiviteter skulle prøves ut! Farfar kom på besøk, og var hos oss fra lørdag til søndag.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (3.10): Kjedelig på skolen! Kaldt! Spilte gitar og ordnet med frimerker. Filmen "Et streif av håp" Fin!
TIRSDAG (4.10): Ganske mye lekser. Mor og far hos farfar. Susanne og jeg danset litt oppe.
ONSDAG (5.10): Brev fra Nina. Hege, Ingrid og jeg på "Dypet". Den var kjempefin! Kom ikke hjem så veldig sent. Mor og far på konsert.
TORSDAG (6.10): Historieprøve. Ganske lett. Mor hentet meg på skolen. Dro til byen for å se etter vintertøy, fant ingenting. Ingrid og jeg på bowling for første gang.
FREDAG (7.10): Regnet litt. Borte hos Hege før middag. Susanne kjørte oss til svømmingen. Gøy! Faren til Hege hentet oss.
LØRDAG (8.10): Jobbet. Fikk glass fra bokklubben. Mor og far hentet farfar. Susanne ut med Kathrine om kvelden. Grethe Kausland på TV.
SØNDAG (9.10): Sov lenge. Mor, far og farfar på tur. Ble ferdig med hårbåndet (Marius). Susanne og jeg kjørte farfar hjem.


Kim Larsen på 70-tallet

Kim Larsen

Denne ukens tema ble Kim Larsen, som en hyllest til ham etter at han gikk bort 30.september i år. Han ble bare 72 år, så det var en trist nyhet å få. Han var som en nasjonalskatt i Danmark - og veldig populær i Norge også.

Mitt fokus i dette innlegget er 1977, og jeg prøver å finne ut hva han drev med "nå for tiden". Og jeg prøver å huske når jeg hørte Kim Larsen for første gang. Det kan jeg ikke huske, men det er ikke helt usannsynlig at det var min danske kusine Hanne som introduserte meg for ham. Så da var det naturlig å høre med henne når hun hørte ham for første gang. Og svaret var: i juli 1974 med Gasolin på en stor speiderleir i Hvalpsund, Nord-Jylland. Så kunne jeg søke videre på nettet, og ser at denne speiderleiren er beskrevet godt her. Og der står det: "Samme aften spilte Gasolin for leiren. Avslutningsnummeret var "Nu flyver mørkets fugle ud", og forsangeren Kim Larsen bekjentgjorde etter sangen, at de likte melodien så godt at de ville overveie å benytte den senere. Og senere på året utkom deres 4. album med tittelen "Stakkels Jim". Og tittelmelodien var på den samme melodien, med Franz Beckerlees ikoniske gitarsolo som forspill." Det var jo en litt morsom historie - som Hanne sikkert fortalte meg, hele opplevelsen på speiderleiren gjorde i hvert fall et stort inntrykk på henne!

Kul type!

Den første gangen Kim Larsen kom på VG-lista var i 1978 med låten "This is my life" - med 6.plass som beste plassering. Kim Larsen ga ut denne låten med Kim Larsen & Yankee Drengene i 1977, men den kom med på plate med Gasolin i 1978 - og det var den versjonen som kom på VG-lista. Platen til Gasolin het "Gøglernes aften", og den var fra en Live-konsert. Kim Larsen har hatt 12 album inne på VG-lista, og har oppnådd flere 1.plasser med disse.

En av de beste sangene hans synes jeg er "Hva' gør vi nu, lille du", og den ble gitt ut på single i 1976. Så vi hadde mye god musikk fra Kim Larsen i 1977! Siste gang jeg hørte ham var på en konsert i Konserthuset med det siste bandet Kim Larsen & Kjukken. Flott konsert og stor stemning, og et godt minne om en stor artist!


Han var i farta til det siste :-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar