28.10.2018

24.-30.oktober 1977 (Filmmagasinet)

Denne uken feiret vi kusine Bentes 11-årsdag med valnøttkake og med farfar på besøk. Norge tapte en viktig fotballkamp, men jeg sier ikke noe om hvor skjebnesvanger kampen var. Det sa jeg derimot i dette innlegget ("NORGE SLO SVERIGE 2-1! HERLIG!! Hvis de slår Sveits blir de med i VM!!"), så da ble det ikke noe VM på Norge denne gangen heller. Og så var det TV-aksjon, i år til inntekt for Kirkens nødhjelp.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (24.10): Fikk igjen nynorsk stil, 4(+). Satt lenge med matteinnføring. Bente og far kom sent hjem.
TIRSDAG (25.10): Tok klassebilde. Spilte volleyball etter skolen. Bare mor og meg til middag. Bente hos Odd. Fjernsynsteatret "Laurdagskveld" var fint.
ONSDAG (26.10): Bente 11 år. Far hjalp meg med matte. Farfar her om kvelden. Spiste valnøttkake. Mmm! Snakket med Susanne om kvelden. Bente dro.
TORSDAG (27.10): Gøy i musikktimen. Tok bussen til bowling. Spilte 4 omganger. Det gikk dårlig.
FREDAG (28.10): Kjøpte garn til jakke: mørkeblå med mønster. Ringte til Ingrid. "Tre detektiver" på detektimen. Fin. "Filmmagasinet" etterpå.
LØRDAG (29.10): Jobbet. Lønn 480 kr. Leste litt kjemi. Strikket mye på jakken. Mor og far hos Eigil (40 år). Susanne og jeg alene.
SØNDAG (30.10): Leste på kjemi. Fotballkamp Sveits-Norge (VM-kvalifisering) 1-0. Nødhjelp-77 på TV nesten hele dagen. Mor og far dro til Lørenskog pga event innbrudd.


Pål Bang Hansen i Filmmagasinet

Filmmagasinet

Fra 1967 til 1989 ledet Pål Bang Hansen Filmmagasinet på NRK, og det var kjempespennende å se hvilke filmer han omtalte i programmene! På dette tidspunktet i 1977 var han 40 år, og det syntes jo en 15-åring som meg var kjempegammelt ;-) Han hadde en spesiell stil som ofte ble parodiert, med brillene ekstra på skakke - og stemmen ekstra stakkato. Han døde i 2010, men har satt spor etter seg, og har bl.a fått utdelt Gullrutens hederspris, Amandas ærespris og Aamot-statuetten.

På NRK ligger de gamle utsendelsene av Filmmagasinet. Jeg tok meg tid til å se den episoden som ble vist for 41 år siden, og det er virkelig Sakte TV... Vi ser lange klipp fra aktuelle filmer, og lange intervjuer med regissører. Og Pål Bang Hansen sitter med et manuskript foran seg, og kikker opp og ned hele tiden, mens han snakker på sin karakteristiske måte ;-) Disse filmene ble omtalt i denne episoden:


Olsenbanden og Dynamitt-Harry på sporet
Annie og jeg - en nervøs romanse
60 minutter til dommedag
Kampene ved Arnheim



Kilder:
NRK Filmmagasinet 28.10.1977
Wiki: Filmmagasinet
Wiki: Pål Bang-Hansen

Tidligere mottakere av penger fra TV-aksjonen
Wiki: Norges herrelandslag i fotball#1970-tallet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar