20.01.2019

16.-22.januar 1978 (How deep is your love)

Jeg kjøpte garn til VM-nikkersstrømper denne uken. Og så vidt jeg husker ble de til slutt vellykket - i motsetning til mye annet jeg hadde strikket så langt ;-) Ellers var det diverse aktiviteter denne uken, og jeg informerer om både mandagsfilm (litt merkelig) og fjernsynsteater (gøyalt) :-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (16.1): Kjøpte garn til VM-nikkersstrømper. Leste litt på kjemi. Filmen "Kimen" var litt merkelig.
TIRSDAG (17.1): Kjemiprøve. Gikk dårlig. Jeg spilte volleyball etter skolen. Fjernsynsteatret "R. Eliasson kommer hjem" gøyalt.
ONSDAG (18.1): Basketballkamp mellom Rødrussen og Blårussen. Rød vant! Hos Hege en tur. Spilte bowling-liga i Nadderudhallen, 154 i gj.snitt. Susanne syk.
TORSDAG (19.1): Nina Nordgård ringte. Vi skal til Trondheim (Ingrid og jeg). Strikket på nikkersstrømpene. Ingrid og jeg gadd ikke gå på bowlingen.
FREDAG (20.1): Spilte volleyball med guttene i gymmen. Susanne dro til Bergen med tog. Mor, far og jeg på "Spionen som elsket meg". Jeg har sett den før.
LØRDAG (21.1): Jobbet. Hos Hege om kvelden og spiste pizza. Pia, Atle, Ingvild og faren var der også. Pia dro hjem tidlig. Jeg så på TV der.
SØNDAG (22.1): Jeg gikk i pensjonistløypa alene, første gang på ski! Leste litt korrektur. Måtte ta opp litt av nikkersstrømpene.


Bee Gees laget musikken til Saturday Night Fever!

How deep is Your love

Musikken til Saturday Night Fever kom 15.november 1977, mens filmen hadde premiere i USA 14.desember samme år. I Norge hadde ikke filmen premiere før 2.mai 1978, men musikken kom også her tidligere.

Bee Gees ble bedt om å lage musikken til filmen fordi man fikk problemer med rettigheter til den musikken som egentlig skulle brukes (av Boz Scaggs). Filmen var ferdig filmet, og de fikk noen rytmer de måtte følge. Bee Gees popularitet var dalende, og de vurderte å flytte tilbake til Australia - men grep denne sjansen! Og albumet er et av de mest solgte gjennom tidene!

Den første sangen som kom på VG-lista var "How deep is Your love" (se video på YouTube med Bee Gees  her), og den var helt fantastisk! Brødrene Gibb var godt voksne på dette tidspunktet (rundt 30 år), men vi syntes de var kjekke allikevel. Sangen kom inn på en 8.plass på VG-lista denne uken, og den lå på listen i 25 uker med 5.plass som beste plassering. Denne videoen fra YouTube med scener fra filmen vekker gode minner :-) Jeg skal skrive mer om filmen når den kommer til Norge i mai, men foreløpig er det altså bare musikken vi kjenner til.

Før filmen kommer vil det komme en sang til på VG-lista, nemlig "Stayin' alive". Den kom inn på listen med en 9.plass i uke 13, og fikk 4.plass som beste plassering. Og denne videoen fra åpningsscenen i filmen vekker også gode minner! Men, på dette tidspunktet visste vi vel ikke hvem John Travolta var.... Fun fact: fra åpningsscenen ser man søsteren til Travolta som gir ham pizza ut av vinduet og man ser moren hans som kjøper maling av ham i butikken :-)

Etter at filmen kommer ut i Norge kommer også sangene "Night Fever" og "Too much heaven" på VG-lista. Den eneste av sangene fra Saturday Night Fever som får en 1.plass på VG-lista er "Too much heaven", men den kommer ikke inn på listen før i uke 48 i 1978.

Her kommer noen få bilder som jeg assosierer med How deep is Your love.


Karen Gorney

John Travolta

Rart å se World Trade Center i filmen!

Kjent dansescene fra filmen

I dansestudio


Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar