06.01.2019

2.-8.januar 1978 (Marty Feldman)

Skolen startet igjen denne uken, og jeg  driver med litt av hvert. Og noe av det jeg gjør er ting vi ikke gjør i dag: *Setter inn penger i banken *Ordnet med båndene *Ordnet med bilder (det gjør man jo også i dag, men da er det som regel elektroniske bilder). Jeg leser korrektur med mamma, og det var fordi hun hadde begynt å skrive blindeskrift. Så leste jeg høyt fra en bok, og hun sjekket at hun hadde skrevet riktig. Det var skolebøker for blinde hun skrev, og hun jobbet for blindeskolen på Huseby.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (2.1): De andre på jobb. Satt inn 650,- i banken. Hos Hege om kvelden og spiste marsipankake.
TIRSDAG (3.1): Hege og jeg i byen. Kjøpte grønn bukse, bluse og kaktus (rød). Hege var borte hos meg før middag. Hos Susanne om kvelden.
ONSDAG (4.1): På skolen. Kjedelig! Fikk fri en time. Mor og far hos farfar. Strikket og leste om kvelden.
TORSDAG (5.1): På bowling. Gikk ganske bra. Nå skal vi melde oss inn i klubben.
FREDAG (6.1): Fikk skolegenserne. Ingrid og jeg på "Glem ikke kamelene". Morsom! Spiste på "Cheese in" etterpå.
LØRDAG (7.1): Jobbet. Lite å gjøre. Ordnet med båndene. Leste korrektur en time med mamma. Kjedelig hjemme.
SØNDAG (8.1): Sov lenge. Spise nesten ingenting fordi jeg var kvalm. Ordnet med bilder om kvelden. Susanne og jeg bare tullet.


Marty Feldman spilte på utseendet sitt!

Marty Feldman

Marty Feldman ble født i 1934 i London, og var på dette tidspunktet 43 år gammel. Han døde av hjerteslag på et hotellrom i Mexico City under en filminnspilling i 1982 - så han ble altså bare 48 år. Han var kjent for sitt utseende med utstående øyne, og det var pga en autoimmun sykdom som heter Grave's sykdom. På 60-tallet var han en del av Monty Python-gruppen, men fikk i 1968 sitt eget TV-show.

Han var med i sin første film i 1969, og de mest kjente han har vært med i er kanskje Silent Movie, Frankenstein Junior og Glem ikke kamelene. Og det var nettopp den sistnevnte filmen Ingrid og jeg så denne uken på kino. Og den syntes jeg var veldig morsom!

Øyne på kryss og tvers ;-)

Fra filmen Glem ikke kamelene

Kilder:
Wiki: Marty Feldman

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar