13.01.2019

9.-15.januar 1978 (Etter Dagsrevyen)

Hva gjorde jeg på ettermiddagene denne uka? Spilte volleyballkamp (uten motstander ....), volleyballtrening (men, tullet bare ...), spilte kort, spilte bowling, ryddet, så på TV og rekket opp en arm på en genser ;-) Og så fikk jeg vite at jeg skal være med på Sverige-utveksling, mer om det senere i år.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (9.1): Skulle spilt volleyballkamp, men det andre laget kom ikke. Hege var her om kvelden og spiste sjokoladeboller og drakk kakao.
TIRSDAG (10.1): På volleyballtrening. Frøken var der ikke så vi bare tullet og lo. Susanne har bestått forberedende!
ONSDAG (11.1): Jeg skal være med på Sverige-utveksling. Susanne på pizza. Mor og far hos farfar. Susanne og jeg spilte kort om kvelden.
TORSDAG (12.1): "Lære for livet" på TV. På bowling om kvelden. Lisensierte meg. Kom hjem ganske tidlig.
FREDAG (13.1): Gikk på skøyter i gymmen. Susanne og jeg fikk fjellanorakker, de var på salg i Sandvika. Jeg ryddet litt om kvelden.
LØRDAG (14.1): Jobbet, Fikk marsipan- og fromasj kake. Mmm! Fikk med meg hjem 3 gule tulipaner. Hos Hege og tok opp. "Etter Dagsrevyen" for første gang. Kjempefint!
SØNDAG (15.1): Sov lenge. Ingrid kom hit. Vi + Susanne på tur til Tanum. Jeg måtte rekke opp en arm på den stripete genseren. Synd!


Etter Dagsrevyen med Totto og Wenche som programledere

Etter Dagsrevyen

Denne uken startet en ny programserie som het "Etter Dagsrevyen" ("Lørdags-underholdning direkte fra studio 1 på Marienlyst"), og jeg syntes det var kjempefint! Denne programserien kan man se på NRK arkiv, så jeg bestemte meg for å se hele episoden som gikk denne uken, altså 14.januar. Og Guri malla, det var et kjedelig og dårlig program! Men, så må man jo tenke på at alt er relativt. Vi er bortskjemte i dag med gode talk-show og serier, mens på 70-tallet var det mye som var helt nytt for oss. Jeg tipper ikke det er så mange som gidder å se på programmet idag, så her er en oppsummering og observasjoner av programmet som ble sendt 14.januar 1978:


Rogaland barneteater (Johannes Joner helt til venstre)

  • Programledere var Totto Osvold og Wenche Margrethe Myhre
  • En syngende meteorolog
  • Alf og Elsa Nordvang ble intervjuet om Rogaland barneteater, og det ble fremført en sang med unge sangere/skuespillere. Og en av dem var et kjent fjes, nemlig Johannes Joner. Joner var her 19 år, og han skal starte på Statens Teaterhøgskole senere dette året.
  • Anne Karine Strøm, Ole Paus og Øystein Sunde fremførte noe fra showet "Hallo i luken" som jeg selv så i oktober 1977 og som jeg har skrevet litt mer om i et tidligere innlegg om Ole Paus
  • "Om og men": Trond-Viggo Torgersen, Jon Skolmen og Harald Heide-Steen Jr fremførte noen sketsjer som var skikkelig dårlige og kleine.....
  • Presentasjon av Senterpartiet (partiene skal presenteres fremover i programmene, og de får 12 min hver med bruk av egne krefter). Gunnar Stålsett var formann i Senterpartiet og ble intervjuet. Han var også en runde i Vigelandsparken og assosierte statuene med andre i politikken.

"Om og men" - se mikrofonen øverst i bildet ;-)

Gunnar Stålsett i Vigelandsparken


Alt virket veldig gammeldags, men så er det jo 41 år siden. De leste fra manuskript (ingen autocue), de brukte mikrofoner med lange ledninger og hår-frisyrene var typiske for den tiden: pasjeklipp og etasjeklipp ;-)

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar