27.01.2019

23.-29.januar 1978 (Jon Skolmen)

Jeg var på Jan Eggum-konsert denne uken, og var tydeligvis begeistret! Og så skulle jeg gjerne gått på diskotek på Stabekk, men fikk ikke med meg Hege eller Ingrid. Hege gikk på samme gymnas, mens Ingrid gikk på Nadderud. Så da ble det slalåmbakken i stedet ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (23.1): Engelsk prøve. Fikk fri siste time. Susanne kom hjem fra Bergen, hun hadde hatt det fint! Filmen var gøy.
TIRSDAG (24.1): Onkel Hans var her om kvelden. Ingrid, Susanne og jeg på Jan Eggum konsert. Den var kjempe, kjempe, kjempefin!!!!!
ONSDAG (25.1): Leste en del til matteprøven. Susanne og jeg på skoleteater "Fruen fra havet". Kjempefint! Mor og far hentet oss (+ Hege).
TORSDAG (26.1): Matteprøve. Klasselaget spilte volleyball-kamp. Vi vant! Onkel Hans var her til middag. Spilte bowling, ny rekord: 189. Susanne hentet.
FREDAG (27.1): Jeg hadde lyst til å gå på diskotek på Stabekk, men verken Hege eller Ingrid kunne. Var litt i slalåmbakken alene, og så på renn. Så ikke Hege.
LØRDAG (28.1): Jobbet. Lønn: 480,- Farfar kom. Leste 1 time korrektur. Begynte på stil om overtro. "Etter Dagsrevyen" og "Rush". Fine!
SØNDAG (29.1): Mor kjørte far, Susanne og meg til Sollihøgda. Gikk på ski hjem. Tungt føre. Skrev litt stil. Farfar dro hjem om kvelden.


Jon Skolmen som programleder for underholdningskavalkaden 
1978 på NRK

Jon Skolmen

Jon Skolmen var nå 37 år, og hadde startet sin karriere i NRK i 1963 med diverse barne-tv programmer. I 1976 vant han 3 priser i Montreux-festivalen: Gullrosen, Chaplin og presse-prisen for bidraget Rundkast om kringkasting som han skrev sammen med Trond Kirkvaag. Programmet ligger for øvrig i NRK-arkivet her. Og i 1977 vant han Chaplin-prisen i Montreux for bidraget Toget som han regisserte sammen med Johnny Bergh. Han har enda ikke vært med på noen filmer, men det kommer fra 1980 og utover med Selskapsreisen, Olsenbanden osv. I 1978 ble han brukt bl.a som programleder for "Etter Dagsrevyen" som jeg har hatt et eget innlegg om.

Fra "Etter Dagsrevyen" 11.februar 1978

Og da NRK skulle gjøre opp for underholdningsåret 1978 var det Jon Skolmen som ble brukt som programleder. Denne underholdningskavalkaden kan du se her fra arkivet til NRK. Jeg skal se gjennom den mot slutten av året, og gi en oppsummering for 1978!

Jon er altså 37 år nå, og har 2 barn: Tine 10 år og Christian 7 år. Både Tine og Christian velger skuespiller-yrket og følger på en måte i sin fars fotspor.

Her er det noen bilder fra "Rundkast om kringkasting" da farge-TV ble innviet ;-)







Kilder:
Wiki: Jon Skolmen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar