03.11.2019

30.oktober-5.november 1978 (Halloween)

Jeg jobbet på mandag og lørdag, og jobben er for tiden på Sandvika bibliotek. Jeg skrev stil for Kjersti (!), var på foreldremøte og på rockeshow på Eikeli. Kjersti og jeg syntes det var spennende å besøke Kristian (som var Militærpoliti), og mente det var verdt å skulke gymmen for å ta turen til Oslo. Kjersti, Anne Grete og jeg kalte oss "Pink ladies" (etter jentene i Grease) - og vi var på fest på lørdag :-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (30.10): Jobbet 3,5 time. Kjedelig! Filmen "Piken i søkelyset" var kjempefin!
TIRSDAG (31.10): I godt humør på skolen. På klubb hos Kjersti om kvelden. Mor og far kjørte og hentet. Jeg skrev stil for Kjersti.
ONSDAG (1.11): På foreldremøte om kvelden. Kjedelig! Ingen av foreldrene sa noe, og det varte bare tre kvarter. La meg sent.
TORSDAG (2.11): Far dro til Bergen om morgenen og kom hjem om kvelden. Ikke på bowling i dag heller.
FREDAG (3.11): Kjersti og jeg skulket gymmen, og dro til byen. Besøkte Kristian. Satt lenge og snakket med ham og andre MP. På rockeshow på Eikeli. Kjedelig!
LØRDAG (4.11): Jobbet 3 timer. Skulle i fødselsdagsselskap hos Anne. "Pink ladies" dro på fest hos Hege først. Så hos Anne. Hos Hege etterpå. Møtte Per. Han kjørte meg hjem.
SØNDAG (5.11): Sov lenge. Røde kors på TV hele dagen. Gjorde ikke noe spesielt.


Jeff, Mrs Cook, Kim og Mr Cook fra Houston, Texas

Halloween


Halloween var et ukjent begrep i Norge på 70-tallet. Jeg søkte på ordet i Aftenpostens arkiv for hele 1978, men fikk ingen treff. I 1979 fikk jeg 2 treff, og det var kino-annonser for filmen "Halloween - Natten morderen kom". I følge Store Norske Leksikon fikk Halloween sitt gjennombrudd i Norge først i år 2000. 

25.oktober 1978 kom filmen "Halloween" ut i USA, men den kom ikke til Norge før i 1979, og filmen het da "Halloween - Natten morderen kom". Så vidt jeg husker så jeg den med Ingrid, og vi syntes den var helt grusom!

29.september 1979, nattkino!

Men, jeg hadde mitt første møte med Halloween allerede i 1973. Vi hadde nemlig noen amerikanske naboer i et par år, og av dem ble jeg invitert til feiring på den amerikanske skolen fredag 19.oktober 1973 (kilde: min mors dagbok!) Jeg husker det ganske godt, vi ble ført gjennom klasserom i mørket - og det var plassert ut spindelvev, masker og andre skumle effekter.

De amerikanske naboene kom fra Houston (Texas), og bodde i Norge fordi faren i huset jobbet på NATO v/Kolsås. De het Cook og hadde to barn: Kimberley Ann (Kim) og Jeffrey Allen (Jeff) - jeg tror Kim var litt eldre enn meg og Jeff var litt yngre enn meg. Det var spennende å ha så eksotiske naboer, og det var stor oppstandelse i nabolaget da de stilte ut store og lysende reinsdyr i hagen før jul! Og fru Cook var sjokkert over at vi gikk til skolen ;-)

Kim og Jeff gikk på den Amerikanske skolen på Bekkestua. Skolen ble drevet av det amerikanske forsvarsdepartementet og var beregnet på barn med foreldre ansatt i det militære og i utenrikstjenesten. Den Britiske skolen lå også i samme område, og disse to skolene ble i 1994 slått sammen til Oslo International School (OIS).

Fun fact: Ingrid Alexandra begynte i 5.klasse på OIS i 2014:

1.skoledag på OIS for 10-åringen Ingrid Alexandra


Kilder:
Oslo International School
VG: Se prinsesse Ingrid Alexandra ankomme sin første privatskoledag


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar