15.03.2020

12.-18.mars 1979 (Hair)

Denne uken hadde vi vår første projek-time, altså projeksjonstegning. Eksisterer det faget på videregående skole i dag, tro? Jeg gikk på real-linjen, så vi hadde mye matte og fysikk - og projek...

Mor dro til Amerika på søndag, hennes første reise dit. Broren hennes bodde på dette tidspunktet i Atlanta, og mor dro dit med sin far. Siden har hun vært der flere ganger - i alt har det blitt 8 turer. Sammen med sine 2 brødre med deres koner har mor og far reist på kryss og tvers i USA, og har mange gode minner fra turene!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (12.3): Vi hadde vår første projek-time. All right. Jobbet 3,5 timer. Susanne tok nattoget til Bergen. La meg sent.
TIRSDAG (13.3): Glemte gymtøy. På volleyball om kvelden. Gøy! Mor og far hos Astri.
ONSDAG (14.3): Mor og far hos farfar. Jeg ble hjemme og leste på kristendom.
TORSDAG (15.3): Kr.domsprøve. Ingrid var her om kvelden. Koselig! Jeg klippet henne.
FREDAG (16.3): Kjersti og jeg på SAS-hotellet om kvelden (Kroken bodde der). På diskotek på hotellet senere.
LØRDAG (17.3): Sov lenge. Fikk lønn (630,85 kr). Hjemme om kvelden. Prøvde å skrive litt stil.
SØNDAG (18.3): Mor reiste til Amerika om morgenen. Far og jeg gikk 2,5 mil på ski. Nydelig vær! Far og jeg på "Mord på Nilen". Fin!





Hair


Filmen Hair kom ut 14.mars 1979 - i USA. Filmen hadde premiere i Norge 7.juni samme år. Jeg husker ikke når jeg så filmen, men lurer på om det kan ha vært på skolekino høsten 1979? Det vil vel komme for en dag når jeg leser videre i dagboken ;-)

Aftenposten 6.juni 1979

Jeg syntes i hvert fall at filmen var fantastisk! Den fortalte en sterk historie, og viste store kontraster mellom Claude som er på vei til Vietnam-krigen, hippie-gjengen i New York som introduserer ham for Marijuana og LSD - og Sheila som kommer fra et borgerlig og velstående hjem. Musikken var også fantastisk, så denne filmen (som er bygget på en musikal) har satt sine spor!

Hvem hadde hovedrollene, og hvordan ser de ut i dag?

John Savage


Claude (John Savage)

John Savage spilte rollen som Claude i Hair, og han var på dette tidspunktet 29 år - og er i dag 70 år. Han har spilt i utallige filmer, og er aktiv som skuespiller enda. Han har siden 2008 vært sammen med Blanca Blanco, som også er skuespiller. Han har 2 barn.

John (70 år) og Blanca (39 år)

Treat Williams


George (Treat Williams)
Treat Williams var 18 år da Hair kom, og er i dag 68 år. Han har også vært med i utallige filmer, og er aktiv fremdeles. Han har vært gift med Pam Van Sant siden 1988, og de har to barn sammen. Pam er også skuespiller, og er i dag 65 år.

Treat Williams og Pam Van Sant

Beverly D'Angelo


Sheila (Beverly D'Angelo)
Beverly er like gammel som Treat, så hun er altså 68 år i dag. Det har blitt mange filmer på henne også, og hun er fremdeles aktiv som skuespiller. Hun var sammen med Al Pacino fra 1997-2003, og sammen har de tvillinger (en gutt og en jente) født i 2001.

Beverly D'Angelo og Al Pacino i lykkelige dager

Al Pacino med datteren han har med Beverly D'Angelo

Annie Golden

Jeannie (Annie Golden)
Annie Golden er like gammel som Beverly og Treat - altså 68 i dag. Hun er også fremdeles aktiv som skuespiller. I dag er hun kanskje mest kjent for rollen sin i Orange is the New black.

Annie Golden som Norma i Orange is the New black

Annie Golden i dag

Jeg stopper her, selv om det er mange flere interessante skuespillere i filmen! Jeg avslutter med noen gode scener, og lurer på om jeg burde se filmen igjen snart ;-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar