21.06.2020

18.-24.juni 1979 (Henrichsens Sjømannshjem)

Det er siste uke på skolen, og på fredag begynner jeg i sommerjobb! Været er strålende, og jeg soler meg, øvelseskjører, er på kino med mor og besøker farfar. Så nå er jeg ferdig med to år på Stabekk gymnas og har bare et igjen! Men, først ligger det en flott sommerferie foran meg!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (18.6): Forsov meg nesten. Vi kommer opp i norsk internt. Brev fra Ingrid. Leste norsk hele dagen. Fransk film om kvelden. Tøff!
TIRSDAG (19.6): Kom ikke opp i muntlig! Løp rundt Ringi. Mor og jeg i byen. Fikk sommerkjole og "Earth, Wind & Fire" plate. Mor og jeg på Sandvika kino, "Skarpskytteren".
ONSDAG (20.6): Hjemme og solte meg. Mor og jeg kjørte en tur. Rågøy! Hos farfar om kvelden. Bente hadde besøk av Hege.
TORSDAG (21.6): Solte meg. Mor og jeg kjørte. Gøy! Dro bort til Kjersti m/bagasje. Overnattet hos Anne Grete. Vi snakket lenge.
FREDAG (22.6): Begynte å jobbe. Jeg vasket lugarer. Anne Grete dro til Nevlunghavn. Kjersti og jeg løp til Ekeberg. Snakket med to finske jenter.
LØRDAG (23.6): Sen vakt (på kjøkkenet). Kjersti og jeg haiket til Ingierstrand om kvelden og badet. Deilig. På Ulvøya etterpå. Ikke noe gøy. Haiket hjem.
SØNDAG (24.6): Tidlig vakt (kjøkkenet). Bjørn og Grete på Momarken. Vi + kokken hos Tom i pausen. Hos Tom om kvelden og så fjernsyn.



Henrichsens sjømannshjem på Ekeberg

Henrichsens Sjømannshjem

Onkelen og tanten til Kjersti var bestyrere på Henrichsens sjømannshjem, og Kjersti hadde jobbet der tidligere. Denne sommeren fikk jeg også sommerjobb der, og sammen med Anne Grete skulle vi jobbe og tjene penger til sykkeltur i sommerferien! Vi fikk bo der, så vi slapp å reise frem og tilbake til Bærum. For tre 17/18-åringer var det helt topp! Det var travelt på jobben, hvor vi skulle vaske ned lugarene, vi serverte måltider og vi vasket masse. Ganske uvant for meg som ikke måtte gjøre så mye hjemme ;-) Men, vi hadde mye fritid - og beveget oss mye rundt i nærområdet. Og vi hang mye sammen med en danske som het Tom.


Dansken Tom og meg ;-)

Henrichsens sjømannshjem åpnet i 1905, og i 1934 bodde det fire skipsførere, fem maskinister, tre stuerter, tre båtsmenn, to matroser, tre styrmenn, en fyrbøter og en seilmaker på sjømannshjemmet, og gjennomsnittsalderen var 69 år. Den eldste var 82 år. Jeg vet ikke hvor mange som bodde der i 1979, men de var gamle hele gjengen (de så ihvertfall sånn ut for oss....). Det ble drevet som sjømannshjem til 1995, og nå benyttes det som omsorgsboliger i kommunal regi.

Bygget var altså gammelt, men det er et flott bygg der det ligger i bakken ved Sjømannsskolen (som nå brukes av Kongshavn videregående skole). Jeg ser for meg gamle ærverdige rom, som sikkert var upraktiske å drive i 1979. Men, beboerne trivdes godt der, og likte å slå av en prat med oss sommer-hjelpere.


Flott inngangsparti!


Kilder:
Sjømannshjelpen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar