12.07.2020

9.-15.juli 1979 (Sykkeltur I)

Det er siste uken med sommerjobb, og vi skal ta båten til København på lørdag - båten som vi ofte har sett fra vinduene på jobb! Og vi har fortalt de gamle sjømennene at vi skal ut på sjøen med Danskebåten - og de lovet å vinke til oss når vi kommer forbi :-) Men, først var det jobb i fem dager, og litt sosiale aktiviteter i Oslo.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (9.7): Vasket ned en lugar. Dro hjem etter jobben. Hos Astri på middag. Koselig! La meg ganske tidlig.
TIRSDAG (10.7): Far kjørte Kjersti og meg på jobben. Kjersti og jeg i byen. Inger Elin kom. Hun og mor hos farfar på Godthåb, far og jeg hos Tone og Sverre. 
ONSDAG (11.7): Anne Grete og jeg i byen etter jobben. Møtte Kjersti. Hos Ingvar og Terje om kvelden. Koselig. Eivind var der også. Snakket med Ingrid.
TORSDAG (12.7): Kjøpte TOTO-plate. Kjersti og jeg på kino og så "Hair". Fin! En liten tur på "Cheese in" etterpå og spiste fransk ostepai. Godt!
FREDAG (13.7): Siste dag på jobben! Fikk 2500 kroner! Kjøpte plate, T-skjorte og skjorte. Lars kom tidlig. Han og Inger Elin kjørte meg bort til Ingrid. Sverre kjørte meg hjem.
LØRDAG (14.7): Sov lenge. Pakket litt. Mor og far kjørte Kjersti, Anne Grete og meg til båten (København). Spiste koldtbord. Vippet mye. Snakket med mange gutter. Kjersti og Anne Grete sov.
SØNDAG (15.7): Syklet til morfar hvor Hanne var. Kjersti og Anne Grete sov litt. Gikk en tur. Alle 4 på Bakken om kvelden. Kjempegøy!


Disse to traff vi på Danskebåten i 1979!
(Vidar og Raymond juni 2020)

Sykkeltur I

Endelig var dagen kommet, og vi skulle dra på sykkeltur! Kjersti og jeg syklet rundt på Jylland sommeren 1978, og iår skulle vi sykle sammen med Anne Grete og min danske kusine Hanne på Sjælland. Vi tok DFDS til København, og vi lå på dekket i soveposer. Det er vel ikke lov lenger, men den gangen kunne man velge å ikke ha lugar - men sove på dekk istedet. Og det var jo der ungdommene var, så det ble ikke så mye søvn på oss. Vi snakket med mange gutter, men det var spesielt to vi snakket mye med - for de var "naboene" våre på dekket. Da vi skulle skilles søndag morgen ville jeg ha et bilde av dem til fotoalbumet. Og det morsomme er at Vidar (til venstre) dukket opp på døren i leiligheten på St.Hanshaugen ca 10 år senere fordi han skulle bygge ut på loftet over oss. Jeg kjente ham igjen med en gang, og viste ham bildet i albumet mitt! Vi ble naboer og gode venner, og han sendte meg en bildehilsen fra ham og Raymond da de møttes på byen i juni (2020). Raymond ble jo en aktiv og kjent politiker i SV og Arbeiderpartiet - og nå er han byrådsleder i Oslo. Sånn så de to gode vennene ut i 1979, da de skulle på interrail:


Vidar, Raymond, Kjersti og Anne Grete

Men, før vi drar på sykkeltur er vi på besøk hos Ingvar og Terje, og fra den kvelden har jeg disse bildene:


Ingvar og Anne Grete svinger seg!

Anne Grete og jeg koser oss!


Så var det avreise med DFDS til København! Første etappe på sykkelturen var fra København til Gentofte (Ellegårdsvej) søndag morgen, og den turen tok ca en halvtime. Der bodde min morfar, og vi skulle sove hos ham en natt sammen med min kusine Hanne. Vi fire jentene benyttet sjansen til å dra til Bakken (Dyrehavsbakken) søndag kveld, det er alltid gøy! 


Tre spente jenter er klare for avreise med Kong Olav V!

God morgen!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar