20.09.2020

17.-23.september 1979 (Kommunevalg)

På mandag hadde pappa bursdag, han ble 54 år. Dagen etter var vi i bisettelsen til farfar, som døde i forrige uke. Jeg øvelseskjører med far og Kjersti og jeg skulker..... Vi gikk på Den lille Café i Sandvika, og jeg fant faktisk et bilde av den på Bærum biblioteks historie-sider (se lenger ned).

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (17.9): Fri pga valg. Per var her og regnet litt. Alle sammen på Skui og stemte. Lars og Inger Elin kom med fly. Tove her. Jeg på Judo. Susanne og Tormod hentet meg.
TIRSDAG (18.9): Ikke på skolen. I farfars bisettelse. Trist. På Villa Heggeli etterpå. På fotokurs om kvelden. Olaf kjørte meg hjem.
ONSDAG (19.9): Hege og jeg skulle på Judo, men bussen kom ikke. Hege var her inne litt og så på bilder.
TORSDAG (20.9): Matteprøve. Gikk bra. Mor hos Astri, far på treskjærerkurs. Kjersti og Per her og regnet fysikk. Ingrid ringte.
FREDAG (21.9): Kjersti og jeg skulket siste time, og spiste kake/kakao på Den lille Café. Hjemme om kvelden. All right.
LØRDAG (22.9): Ingrid og jeg i byen. Kjøpte bukser, belte og ransel. Stein, Kjersti, Anne Grete, Olaf, Ingrid og Kjetil (fetteren til Anne Grete) her om kvelden. Koselig. Ingrid overnattet.
SØNDAG (23.9): Mor og far kjørte Ingrid hjem. Jeg skrev stil. Kjørte en lang tur med far. Gøy. Anne Grete og Olaf her og hentet Olafs bil. La meg tidlig.


Creditkassegården med Lille Café på nedre torg (1979)


Kommunevalg

Jeg har nettopp fått borgerbrev, for det ble avholdt borgerkurs for nye velgere i kommunen. For vår familie var dette valget litt spesielt, for vi hadde 3 førstegangsvelgere. Den første var meg selv som fyller 18 år i desember. Den andre er søster Susanne som var 21 år, og som ikke fikk stemme ved forrige valg for da var myndighetsalderen 20 år (den ble endret til 18 år i 1979). Den tredje var min mor, som fikk stemme ved et kommunevalg for første gang som dansk statsborger. Og valgresultatet for Bærum ble helt klart et Høyre-valg, noe man kan se her.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar