04.09.2016

1.-7.september 1975 (Bøker)

Høsten har kommet, og hobbyen for tiden var visst å pusle puslespill. Pappa og jeg var spesielt glade i det, og han fortsatte gjerne å pusle etter at jeg hadde lagt meg - noe jeg syntes var litt irriterende. Vi puslet store puslespill, så det tok lang tid å finne en brikke, men det var en god følelse når brikken endelig passet! Mor og far var på tyttebærtur denne uken, og heldigvis slapp Susanne og jeg å være med.....

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (1.9): Spilte fotball i gymtimen. Sammen med Sissel etter middag. Gyseren på TV. Ikke noe fin.
TIRSDAG (2.9): Gym. Spilte basketball. Kjempegøy. Sissel dro til England i dag. Tove kom hit om kvelden. Brev fra Sverre, han har fått ny lillebror. Han kom 30.august.
ONSDAG (3.9): Begynte på skjørt i TV (Tilvalgsfag). "Sam" på TV.
TORSDAG (4.9): Mamma og jeg dro til Bekkestua for å møte pappa. Jeg fikk nye sko og nytt puslespill (1000 brikker). Susanne hos Bjørg for å hente epler.
FREDAG (5.9): Tok 18-bussen til byen. Møtte Kristin, Trine, Siv, Inger og kusinen hennes der. Var på Carl Johan teatret og så på Baxter. KJEMPEFIN. Litt sørgelig også.
LØRDAG (6.9): Susanne og jeg til Sandvika for å hente bilder. Ikke ferdige. Mor og far i byen. Vi ble ferdige med et puslespill (1000), begynte på et til (2500).
SØNDAG (7.9): Dro til Ingrid. Mor og far på tyttebærtur. Vi møtte Susanne på trikken til byen. Så på "Frankenstein Jr". Morsom. Mor og far kom og hentet oss hos Ingrid.

Bøker

Høsten var også tid for lesing, og jeg tror jeg leste ganske mye. Jeg har fremdeles en del av de gamle bøkene i bokhylla, jeg tenkte vel en gang at mine egne barn kunne ha glede av å lese dem. Nå har de flyttet hjemmefra alle tre, og så vidt jeg vet er få av de gamle bøkene lest av dem.

Her er et utvalg av bøkene jeg leste:



Boken om gården Follyfoot er utgitt i 1972, og er "en spennende, vittig og fargerik historie om ungdom og hester". Den ble også dramatisert, og vist på NRK. Jeg var aldri opptatt av hester, men jeg likte både boka og TV-serien.



 Solo var en afrikansk villhundhvalp som måtte kjempe en hard kamp for å overleve. "Dette stoffet fra virkelighetens verden er like spennende som noen roman, en autentisk skildring av naturen i all sin nådeløse velde i Serengeti-området". Boken ble utgitt på norsk i 1973, og filmen ble vist på NRK. Jeg husker at den gjorde et dypt inntrykk, og tårene trillet!



Jeg ble aldri lei av Frøken Detektiv, og jeg fikk det ofte som presang til bursdag og jul. Det var passe skummelt, og detektiv Nancy Drew var passe tøff. Disse bøkene har vært populære i Norge i mange år!



Historien om-serien var fantastisk, og jeg hadde flere av disse bøkene. Det var berømte biografier, og den første boken i serien var om Madame Curie. Dette var en fin måte å bli kjent med kjente, historiske personer og jeg levde meg inn i livene til disse berømte personene!



Ung i dag-serien var utgitt rundt 1974 og 1975, og var herlige bøker for en tenåring! Dette var "en serie utvalgte bøker om ungdoms liv i dagens samfunn - friske, humørfylte og spennende romaner. For tenåringer, men også for deres foreldre, som her kan lære meget om hvordan moderne ungdom tenker og føler". Midt i blinken for meg!



Jentene gjør opprør var en flott bok for jenter som gjerne ville gjøre det samme som gutta! Den handler om jenter som ikke får snekre eller være med i skolehopprenn, og de lager en opprørsklubb der det bl.a er bestemt:

GJØR ALT DET DU HAR LYST TIL.
ALT SOM PASSER FOR GUTTER PASSER OGSÅ FOR JENTER.
IKKE GJØR ALLE DE KJEDELIGE JOBBENE.
ALT DET SOM JENTER KAN GJØRE, KAN GUTTER GJØRE LIKE BRA.

Gode leveregler for en tenåringsjente på 70-tallet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar