24.09.2016

22.-28.september 1975 (Fagerli leirskole)

Denne uken dro vi på leirskole! Det var tredje gangen, og vi hadde tidligere vært på Haraldvangen (oktober 1972), Søbekkseter (mars 1974) og nå skulle vi altså til Fagerli leirskole! Når jeg ser nærmere på datoen for leirskolen i 1974 ser jeg at det bare var en måned senere vår lærer tok selvmord. Hun var med på leirskolen, men jeg husker at hun ikke hadde det så bra. Men, at det var så ille hadde vi jo ingen anelse om. Jeg har skrevet om denne dramatiske hendelsen i et tidligere innlegg: 5.-11.mai 1975 (Bryn skole)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (22.9): Tok toget til Geilo og bussen til Fagerli. Fikk suppe da vi kom frem. Jeg ligger på rom med Heidi, Inger og Ingwi.
TIRSDAG (23.9): Gikk en liten tur. Sang om kvelden.
ONSDAG (24.9): Tok bussen til Ustetind, og gikk opp. Gikk ned derfra. A-magasinet kom om morgenen og knipset vilt. Karsten tullet om kvelden.
TORSDAG (25.9): På bygdebesøk. Gikk i butikken og så på noen skjønne harehundvalper (1 mnd). Jeg red på Skarven (galopperte).
FREDAG (26.9): Løp orientering. Først på tunet så i terrenget. Fikk lov til å gå i butikken av Bjørn (Inger, Ingwi, Heidi og meg). La oss sent.
LØRDAG (27.9): Pakket alle sakene våre. Spilte volleyball før vi dro. Hjemme ved 18-tiden. Sørgelig å dra!
SØNDAG (28.9): Dro til Arne og Bjørg i det nye huset og fikk plommer. Birdie (vår undulat) er død. Meget sørgelig.


Forsiden på A-magasinet 15.11.75

Fagerli leirskole

Fagerli leirskole ligger i Skurdalen ikke langt fra Geilo. Stedet ble kjøpt av Karsten Isachsen i 1971, og han var der under oppholdet vårt. Han var da 31 år, og var vel ikke kjent på det tidspunktet. Vi måtte skrive i en egen dagbok under oppholdet, og der står det "Karsten kom senere og sa så mye rart. Vi skrek av latter. Karsten er for øvrig prest." I dagboken beskriver jeg også bygdebesøket vi skulle på. Vi ble delt i grupper, og min gruppe skulle besøke Eirik Lien. "Han sa ikke stort så vi fikk lov av Nils å gå i butikken. Det var enda litt tidlig å komme hjem, så vi gikk opp til en mann som het Jonassen. Han hadde en harehund som het Kala. Den hadde fått fire valper. De var bare 1 måned. De var så søte."

A-magasinet kom mens vi var der, og laget en reportasje fra oppholdet. De "knipset vilt", og vi var selvfølgelig kjempespente på resultatet. Vi måtte vente til 15.november, men da ble vi til gjengjeld kjendiser i nabolaget en liten stund! De tok selvfølgelig mange flere bilder enn det som kom med i reportasjen, og vi var inne i byen og så på alle sammen og fikk bestille egne kopier. Jeg har både egne bilder, bilder fra A-magasinet og svart/hvitt-bilder som min venninne Heidi tok. Her er mange av disse, og det er bare å nyte klær og utstyr fra 70-tallet!

Togbilletten

Jeg starter med mine egne bilder:

Lederne: Birger, Tone, Nils og Bjørn

Lang, lang rekke på vei til Ustetind
  
Dette imponerte oss stort!

Birger, Unni og Trine på vei til Ustetind

Før avreise, vi sier hadet til Karsten Isachsen

Vi spiller volleyball før vi drar

På Geilo stasjon

 Så kommer et par svart/hvitt bilder som Heidi tok av meg:

Orienterings-løp

Skive og kakao må til

Her er bilder som jeg bestilte hos A-magasinet:

Originalen til forsiden, her er alle med

Ut på tur

Nedenfor Ustetind

Og til slutt kommer bildene fra reportasjen i A-magasinet:




Karsten Isachsen

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Dette var morsomt å se for oss som jobber på Fagerli nå! Av de du møtte på leirskole er det nok bare Birger som er her enda. Kan Fagerli få lov til å legge en lenke til blogg-innlegget ditt på Facebook-siden vår?
    Hilsen Trond Persen, leder Fagerli leirskole

    SvarSlett
  2. Hei! Selvfølgelig kan du legge en lenke på Fagerli sine sider. Bare hyggelig!

    SvarSlett