16.10.2016

13.-19.oktober 1975 (IKEA)

Denne uken begynte jeg å spille basketball i Sandvika basketballklubb. Kjenner jeg meg selv rett, så holdt jeg ikke på med dette veldig lenge, men lenge nok til å bestille meg en bag med klubbens logo. Jeg spilte også noen kamper. Ellers fikk pappa lys i lyktestolpen som han fikk i 50-års presang, og han dro på hyttetur. Det var veldig sjelden at han var avgårde på egen hånd, annet enn på forretningsreise. Men, denne uken var det hyttetur med overnatting og vi tre hjemmeværende klarte oss tydeligvis helt fint.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (13.10): Hos Sissel og spilte kort. Filmen "hennes første sommer" var fin.
TIRSDAG (14.10): Fri i 5.time. Tyskprøve. Basketball 1.gang. Gøy. Mor og far spilte bridge. Elektrikeren var her og koblet til lyktestolpen.
ONSDAG (15.10): Pappa dro til Sverige. Mor hos Bjørg L. Jeg lagde semulegrøt til middag. Brev fra Sverre.
TORSDAG (16.10): Fri. Jeg skrev stil. Var litt sammen med Sissel. Barnevakt hos Grønlie 13,25 kr.
FREDAG (17.10): På diskotek, hele skolen + gjester. Olaf fra Haraldvangen var hos fetteren sin og derfor på diskoteket.
LØRDAG (18.10): Pappa på hyttetur med folk fra kontoret. Susanne, mor og jeg på IKEA (det nye). Strikket ferdig kroppen på genseren. Vi hadde det kjempegøy om kvelden.
SØNDAG (19.10): Gikk tur sammen med Wivi, Heidi og Lena. Pappa kom hjem fra turen. "Huset på prærien", "Benoni og Rosa" og Biliaden på TV.



IKEA

Vi dro til IKEA på lørdag, og jeg poengterte at det var "det nye". Det gamle lå nemlig på Nesbru i Asker, og dette ble åpnet 23.mars 1963 som den første IKEA-butikken utenfor Sverige. Det lå i kjellerlokalene under Nesbru bokhandel, i samme bygning som Bellevue hotell. Les mer om dette i en artikkel fra Budstikka: IKEA på Bellevue

Det nåværende varehuset på Billingstad/Slependen åpnet i 1975, så det var ganske nytt da vi var der - så det var stor stas! Her har jeg funnet frem bilder av IKEA-katalogene rundt 1975:


Katalog fra 1974

Katalog fra 1974/1975


Katalog fra 1976

Kilder:
Wikipedia IKEA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar