09.10.2016

6.-12.oktober 1975 (Jesus Christ Superstar)

Denne uken var det idrettsdag på Hauger Ungdomsskole, og klassen vår ble beste 8.klasse! Vi gikk i F-klassen, og jeg tror det gikk til G - så det var 7 klasser som konkurrerte om den tittelen. Vår klasse vant også stafetten, og der var jeg helt sikkert ikke med. Men, jeg var sikkert en god heiagjeng! Jeg kjøpte garn hos "garndama" denne uken. Det var en dame som solgte billig garn i en kjeller på Bekkestua, og jeg ser for meg den blå jeg startet på denne uken. Så vidt jeg husker fikk jeg forskjellig innfarging, og det ble ganske tydelig i dagslys. Så da var det bare å rekke opp......

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (6.10): Spilte bridge. Så Edward 7. på TV (reprise). Spillefilmen "Can Can", kjempegøy.
TIRSDAG (7.10): Hoppet 1,30 i høyde i dag. Ble tatt bilde av til Kontakten (Avis for alle skolene i Bærum kommune)
ONSDAG (8.10): Idrettsdag. Løp: 10,1 Lengde: 3,68 og kast 21,90 (best av jentene i klassen). Vår klasse vant i stafett som i fjor. Anne kom til Susanne om kvelden.
TORSDAG (9.10): Vi fikk kringle for beste 8.klasse i friidrett. Kronprins Harald åpnet idrettshuset. Jeg så ham. Bakte havremakroner hjemme.
FREDAG (10.10): Mor hentet meg på skolen. Dro til garndama på Bekkestua og kjøpte blått garn til genser. Begynte på genseren.
LØRDAG (11.10): I kiosken og kjøpte lørdagsgodt. Sammen med Sissel. Strikket på genseren. Susanne på fest med gamleklassen hos Anne.
SØNDAG (12.10): Ingrid var her. Susanne hos Birgitte. "Huset på prærien" var ikke noe særlig fin.

Jesus Christ Superstar

Høsten 1973 hadde filmen "Jesus Christ Superstar" premiere i Norge. Denne filmen gjorde et stort inntrykk på meg! Musikken var fantastisk, skuespillerne var flotte og historien var spennende! Vi gikk i 6.klasse på Bryn skole denne høsten, og jeg husker at guttene ba meg seg jentene på kino. Jeg ble også spurt, men tror jeg valgte å gå sammen med min søster Susanne.

Filmen er basert på rocke-operaen med samme navn fra 1970. Musikken er skrevet av Andrew Lloyd Webber og teksten av Tim Rice. Første gang de skrev sammen var i 1965 (The likes of us), da var A. Lloyd Webber bare 17 år, mens T. Rice var 26 år. Sammen har de også skrevet musikalen Evita. A. Lloyd Webber har flere gode musikaler på samvittigheten blant annet Cats, Starlight Express og The Phantom of the Opera.

Her er noen bilder fra filmen:


Plakat fra filmen

Jesus med Judas og Maria Magdalena



Det siste måltid

Her er noen gode klipp fra filmen som jeg har funnet på YouTube:
I don't know how to love him
The last supper
Jesus Christ Superstar
Everything's Alright

Kilder:
Jesus Christ Superstar (musikal)
Jesus Christ Superstar (film)
Andrew Lloyd Webber

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar