23.10.2016

20.-26.oktober 1975 (Kassetter)

Denne uken planla vi 50-års feiringen til pappa. Han hadde hatt bursdag 17.september, men på lørdag i denne uken skulle det feires med familie og venner. Det kom familie kjørende fra Danmark, det kom familie fra Oslo og det kom venner. Temaet på festen var "Vikinger", og alle gjestene fikk egne viking-navn (mor og far het Inger Danefødt og Per den Lange). Menyen var spekemat, og jeg nevner spesielt viking-kaken i dagboken, og det var en flott og lang bløtkake som var pyntet med sjokolade-rundinger som skjold på båten. Susanne og jeg fikk jobben med å vaske og tørke opp etter festen - den gangen hadde vi selvfølgelig ikke oppvaskmaskin.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (20.10): Slo meg veldig i gymmen. Skulle hoppe bukk. Sissel og jeg samlet inn penger til Venezuela. Filmen "Jo flere, dess bedre" helt teit.
TIRSDAG (21.10): Kanonball i gymmen. På basketball-kurset etter middag. Veldig slitsomt.
ONSDAG (22.10): Mor og far på konsert. Susanne ringte til Tormod, han kommer til Oslo i morgen. Siste episode av "Sam".
TORSDAG (23.10): Sydde langt på utropstegnet. Oppe på loftet etter glass. Pappa spilte inn musikk til festen.
FREDAG (24.10): Matteprøve. Gikk kjempebra. Susanne dro til byen for å møte Tormod. Jeg brettet servietter til festen.
LØRDAG (25.10): Pappa og jeg kjørte etter bord til festen. Susanne i byen med Tormod. Gjestene kom kl.19:30: Bjørg, Leif, Aud, Inger, Stian, Astri, Bernt, Karin, Knud, Hans Anker, Anny, Hans og Birgit. Hadde stor vikingskipkake. Susanne og jeg vasket og tørket opp.
SØNDAG (26.10): Mor, far og jeg kjørte til Globetrotter-hotellet og spiste frokost med de 6 danske. Birgit, Hans, Karin og Knud kjørte hjem. Hans Anker og Anny på sightseeing med oss. Tok båten hjem.


Kassett utgitt i 1971

Kassetter

Vi spilte inn musikk til festen, og det gjorde vi ved å velge ut sanger fra plater som vi spilte inn på kassett-bånd. På denne tiden kunne man kjøpe musikk enten på plater eller kassetter, men man kunne også kjøpe tomme kassetter og spille inn musikk fra plater eller fra radio. Jeg har ikke spart på så veldig mange kassetter, men jeg har funnet disse to fra 70-tallet:

Gilbert O'Sullivan (Himself) 


Side 1 på kassetten

Side 2 på kassetten


Gilbert O'Sullivan ga ut platen "Himself" i 1971, og den meste kjente sangen fra dette albumet er nok "Matrimony". Han blir 70 år i desember 2016, og gir fremdeles ut musikk og er på turne. Han skal faktisk opptre i Lillestrøm kultursenter onsdag 26.oktober (2016), og de skriver om ham: "Populariteten hans på begynnelsen av 1970-tallet var så stor at «Matrimony», en radio og live favoritt fra hans debutalbum, fortsatt er en av hans mest kjente komposisjoner til tross for at den aldri å var en en hitsingel (bortsett fra i Nederland hvor den nådde No. 4)"

Brødrene Olsen (For what we are)





Jeg fikk vite om Brødrene Olsen via min kusine i Danmark, og de ga ut deres første plate ("Olsen") i 1972. Denne kassetten ("For what we are") kom ut i 1973, og den spilte jeg mye! Brødrene Olsen har holdt på lenge, og vant faktisk Melodi Grand Prix i 2000 med "Fly on the wings of love"! Hvis man går inn på Brødrene Olsen's hjemmeside kan man høre på alle sangene gjennom tidene (trykk på "Diskografi" og velg et album). Koselig musikk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar