15.10.2017

11.-17.oktober 1976 (Bør Børson II)

Denne uken kom det snø! Heidi, Lars (hennes bror) og jeg skulle konfirmere oss sammen, og jeg tipper det var obligatorisk å se "Mannen fra Nazareth" i den forbindelse. Mor og far hadde vært i London, og Susanne og jeg dro til Fornebu for å møte dem. Og da vanket det alltid mange, spennende gaver!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (11.10): Susanne kjørte. Jeg lagde middag. Ingrid kom. Vi lagde sjokoladeboller. Sverre kom senere. Susanne kom kl.20. Spiste mais.
TIRSDAG (12.10): Jeg lagde boller da jeg kom hjem. Susanne og jeg kranglet litt. Pannekaker til middag. Berit her om kvelden. Spiste kake.
ONSDAG (13.10): Regnet og det var kaldt. Heidi, Lars og jeg på kino "Mannen fra Nazareth". Kjempefin. Det snødde/sluddet om kvelden. Bjørg sov over.
TORSDAG (14.10): Mye snø, snødde i hele dag. Gikk til skolen. Susanne, Ingrid og jeg på kino "Bør Børson II". Litt kjedelig.
FREDAG (15.10): Jobbet etter skolen. Tok syv-bussen sammen med Susanne til byen. På teater "Medmenneske". Ganske fin.
LØRDAG (16.10): Anne, Birthe og Heidi var her. Susanne og jeg tok 18-bussen til Fornebu. Flyet kom kl.20:45. Vi fikk masse gensere.
SØNDAG (17.10): Stod opp sent. Leste i "Øst for Eden" hele dagen. Mamma hadde mannequin-oppvisning.


Fra "Bør Børson II"

Bør Børson II

I 1974 kom den første filmen om Bør Børson. Den er basert på Johan Falkbergets roman "Bør Børson Jr" fra 1920, med manus av Harald Tusberg. Rolv Wesenlund var fantastisk som Bør, og filmen ble den nest mest sette filmen i 1974 (bare slått av "Den siste Fleksnes" - som også var med Rolv Wesenlund). Fram til 2009 var filmen den 9. mest sette norske filmen gjennom tidene.

Bør Børson II

"No drekk vi, kara!" fra "Bør Børson Jr"

Så da måtte det selvfølgelig komme en oppfølger, nemlig "Bør Børson II", og den hadde premiere 8.oktober 1976. Den ble ingen publikumssuksess, med bare 85 500 besøkende mot 1,1 millioner for "Bør Børson Jr". Jeg syntes jo også den var litt kjedelig, og jeg tipper at forventningene var store - for jeg likte godt den første filmen. Men, sånn er det jo ofte med oppfølgere....

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar