29.10.2017

25.-31.oktober 1976 (TV-aksjonen)

Joho! Denne uken fikk jeg lønn på kr.300,-! Og Heidi og jeg skulket en time - etter å ha fått igjen fire prøver. Lurer på hvordan det gikk, jeg skrev i hvert fall ikke noe mer om det ;-) Farmor (83) var veldig syk, så vi var mye på besøk hos henne og farfar.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (25.10): Sydde videre på skjørtet. Engelsk prøve. Susanne barnevakt hos Grønlie. Mor, far og jeg hos farmor og farfar. Farmor lå i sengen, jeg snakket med henne.
TIRSDAG (26.10): Historieprøve. Fikk igjen Helselære-prøve: M. Susanne på teorikurs. Heidi var her om kvelden. Noe Bergensk på fjernsynsteatret. Fint.
ONSDAG (27.10): Fikk igjen fire prøver. Heidi og jeg skulket siste time. Hos presten. Østenstad var ikke der. Heidi ble med meg hjem. Ringte til Anne.
TORSDAG (28.10): Mor kjørte meg til skolen. Hun hentet meg også. Dro til byen for å se etter konfirmasjonskjole. Så ingen. Leste på tyskprøve.
FREDAG (29.10): Tysk to timers prøve. Jeg fikk lønning! 300 kroner! Mor og far dro til Mandal med vinduer. Kojak på TV.
LØRDAG (30.10): Susanne kjørte. Jeg satt inn 200 kroner i banken. Berit var her. Susanne på "Tatt av vinden" med Kathrine og Anders. Heidi og Wivi her. Mor og far kom hjem.
SØNDAG (31.10): Stod opp sent. Susanne og far til farmor og farfar. Far kjørte Susanne hjem og hentet mor. Regnbueaksjon på TV hele dagen. Jeg ordnet med frimerker.


iCare: "I land med svake sosiale ordninger kan en
enkel øyeoperasjon forhindre et liv i ekstrem fattigdom."

TV-aksjonen

I 1976 var det TV-aksjon til inntekt for Norges Blindeforbund ("Regnbueaksjonen"). TV-aksjonen på NRK startet i 1974, og i 1976 ble det samlet inn 13.5 millioner kroner. Dette er 66,1 millioner omregnet til 2017-kroner. Til sammenligning ble det samlet inn 217,7 millioner i år til UNICEF, så det norske folk har vist større og større giverglede for hvert år.

I nyttårstalen til Kong Olav i 1976 sa han dette om årets TV-aksjon:

"Denne aksjon – Regnbueaksjonen – møtte en spontan oppslutning, som tjener det norske folk til ære, og som til fulle viser den solidaritet som er så dypt forankret i vårt folk overfor de landsmenn som har fått den tunge skjebne å gå gjennom livet i mørke. Jeg vil også gjerne få gi Norsk Rikskringkasting en kompliment for dens fremragende innsats i aksjonen, - en innsats som sikkert var utslagsgivende for det resultat som ble oppnådd."

Vi får fortsette å gi til TV-aksjonen!

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar