25.08.2019

21.-27.august 1978 (Datatilsynet)

Da starter et nytt skoleår, og jeg fortsetter på Stabekk gymnas i 2.klasse (reallinje). Jeg sykler til skolen, unntatt når det regner ;-) Turen var en drøy mil på sykkel. Vi var på kino på tirsdag, og jeg tipper det var Olsenbanden og Data-Harry sprenger verdensbanken som hadde hatt premiere 18.august 1978. Susanne pakker og rydder, og neste uke får dere vite hvorfor :-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (21.8): Første skoledag. Kjøpte noen få bøker. Hos Hege om kvelden. Susanne hos Bjørg.
TIRSDAG (22.8): Hadde skole til midttimen. Jeg tok bussen pga regn. Hadde glemt nøkkel, så jeg ventet 2 timer ute. På "Olsen-banden" med Susanne, Kathrine og Ivar.
ONSDAG (23.8): Var så trett! Drude, Marit og Truls her inne. Tormod ringte til Susanne fra Italia. Mor, far og Susanne hos farfar. Program med Tommy Steele.
TORSDAG (24.8): Kjøpte meg en jojo. Gjorde en del lekser. Susanne hos Helen om kvelden. Jeg var hos Heidi. Koselig!
FREDAG (25.8): Bare daffet i gymmen. Jeg punkterte på veien til skolen. Jeg løp rundt Ringi alene.
LØRDAG (26.8): Susanne, far, mor og jeg på utstilling på Festningen (Hæren 350 år). Spiste krabber og annet godt om kvelden.
SØNDAG (27.8): Susanne pakket og ryddet hele dagen. Kathrine hos henne en tur. Jeg løp rundt Ringi alene. Spilte litt kort om kvelden.


Min første datamesse i 1981
arrangert av Den Norske Dataforening
(Distrikt Sørlandet)
Jeg studerte, og de brukte studenter
som verter/vertinner på messen


Datatilsynet


I 1978 kom det en viktig lov, nemlig loven om personregister (lov av 9.juni 1978). Loven gjelder registre, fortegnelser m.m hvor personopplysninger er lagret systematisk, slik at opplysninger om den enkelte person, kan finnes igjen.

I Hvem Hva Hvor 1979 står det videre at "Det skal til administrasjon av loven opprettes et datatilsyn som ledes av et styre på 7 medlemmer". Datatilsynet ble opprettet fra 1.januar 1980 med Helge Seip som direktør. Han var direktør til 1989, da Georg Apenes overtok. Han var direktør i 21 år, og ble etterfulgt av Bjørn Erik Thon i 2010. Kanskje det kunne vært på tide med en kvinnelig direktør den dagen Bjørn Erik Thon går av?

Helge Seip var direktør i Datatilsynet på 80-tallet

Georg Apenes var direktør i Datatilsynet i 21 år

Bjørn Erik Thon, dagens direktør i Datatilsynet


Kilder:
Hvem Hva Hvor 1979 (s.238)
Lov om behandling av personopplysninger

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar