15.09.2019

11.-17.september 1978 (Røtter)

Det er mye prøver denne uken. Og mandagsfilmen var ikke akkurat av nyeste årgang (To må man være fra 1967). Oppussingen av mitt nye rom pågikk for fullt ;-) Og så var Kjersti og jeg på Valentes i Kirkeveien. Jeg fant en side med de mest populære utestedene i Oslo opp gjennom årene, og der er Valentes nevnt i 1969 ;-) Jeg kan ikke huske at vi hadde det veldig gøy, så kanskje stedet hadde falmet utover på 70-tallet...…..

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (11.9): Fikk igjen engelsk prøve, 4. Hadde matteprøve. Jobbet 3,5 timer. Far malte karmer. Filmen "To må man være", kjempestilig!
TIRSDAG (12.9): Fikk igjen matteprøve, 5/4. Spilte mye gitar. Far og jeg malte karmer og skapdører.
ONSDAG (13.9): Jeg får fri de tre dagene! Mor og far hos farfar. Jeg malte stol og gardinstang.
TORSDAG (14.9): Fysikkprøve. Malte møbler, og veggen. "Røtter" på TV.
FREDAG (15.9): Spilte fotballkamp. Tapte 3-2. Løp 60 meter. 9,8 sekunder! Malte litt møbler. Begynte på reste-vest.
LØRDAG (16.9): Far og jeg tapetserte hele rommet (blå-blomstret). Ingrid var her en tur. Kjersti og jeg på Valentes om kvelden. Ganske all right. Mor og far hos Tove.
SØNDAG (17.9): Sov til kl.1. Farfar var her til middag og aftens. Jeg prøvde å begynne på stilen. Susanne og Tormod ringte.


LeVar Burton som Kunta Kinte


Røtter

Vi var veldig opptatt av TV-serien "Røtter" som gikk på NRK! Det var en amerikansk dramaserie fra 1977. Den er basert på Alex Haleys bok Roots: The Saga of an American Family som handler om hvordan afrikanerne ble ført til Amerika som slaver midt på 1700-tallet. 

Vi følger Kunta Kinte i Gambia fra fødselen i 1750 og gjennom oppveksten. Som femtenåring blir han brakt ut i jungelen sammen med sine kamerater for å forberedes til seremonien som skal gjøre ham til mann. Samtidig kommer skipet «Lord Ligonier» til Gambia for å hente en last med slaver. Kunta er en av dem som blir brutalt tatt til fange og fraktet over havet til Amerika. Resten av serien omhandler hans liv i Amerika, og etterhvert livet til hans barn og barnebarn.

Jeg syntes serien fortalte en brutal historie, og var veldig fascinert av Kunta Kinte! Han måtte virkelig slite seg gjennom tilværelsen!

Serien vant 9 Emmy-priser, blant annet for beste TV-serie. Den fikk også Golden Globe for beste TV-serie. Serien ble fulgt av 130 millioner amerikanere, og anmelderne karakteriserte den som et "fenomen".

Kunta Kinte ble solgt som slave

Han fikk en brutal behandling!


Kilder:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar