06.10.2019

2.-8.oktober 1978 (Kassettfjernsyn)

Denne uken kom Susanne og Tormod hjem og fortalte at de hadde forlovet seg! De var veldig unge, begge 20 år. Og de gifter seg om snaue 2 år, så de var et ungt brudepar også. Selv forlovet jeg meg i 1987 (25 år), og giftet meg i 1988 (26 år). Men, både Susanne og Tormod - og Tore og jeg er fremdeles gift, det begynner å bli noen år :-)

Mor ble jo 50 år i august dette året, og feiret da med den nærmeste familie. På lørdag var det tid for vennefest, noe som tydeligvis ble vellykket!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (2.10): Fri! Laget yoghurt-shake. Jobbet. Kjersti besøkte meg. Vi skulle på kino om kvelden, men vi blingsa på dagen, så jeg var litt hos Kjersti.
TIRSDAG (3.10): Fransk prøve igjen. Fjernsynsteatret var Ok.
ONSDAG (4.10): Ble med Kjersti hjem. Så på huset til Anne Grete. På dansinga. Gøy. Mor og far hos farfar.
TORSDAG (5.10): Snakket med Øystein på bussen hjemover. Ingrid og jeg på bowling.
FREDAG (6.10): Fri de to siste timene. Arne B, Kjersti og jeg på utstilling på veterinærhøyskolen. Susanne og Tormod kom med fly om kvelden. De har forlovet seg!
LØRDAG (7.10): Susanne, Tormod og jeg i Sandvika. Tormod og jeg løp rundt Ringi. Mors fest om kvelden. 23 gjester. De gikk hjem ca kl.4. Gøy.
SØNDAG (8.10): Knut og Britt overnattet. Susanne, Tormod og jeg på Folkemuseet, Ra og Frognerparken. Kathrine var her om kvelden. Susanne og Tormod tok flyet hjem.


VCR-spiller


Kassettfjernsyn


I Hvem Hva Hvor 1979 står det en 2-siders artikkel om "Video - Kassettfjernsyn". Der står det om kassett-opptakerne som ble lansert i 1970, og som markerte gjennombruddet for video. I begrepet Video inngår foruten TV-kassettspilleren også bærbare videokameraer, som kan brukes omtrent som et filmkamera. Når opptaket er gjort kan man koble seg inn på TV-apparatet og se opptaket på den vanlige TV-skjermen. Tenk det! Pr. 1.august 1978 er det solgt ca 6000 TV-kassettspillere i Norge.

Videre står det i artikkelen: "For en TV-kassettspiller, som kobles mellom antennen og TV-apparatet må man betale mellom 7000 og 9000 kroner". Omregnet til 2019-penger tilsvarer det ca 30.000-40.000! Kassettene kostet den gangen mellom 180-300 kroner (spilletid 2-4 timer), det tilsvarer 800-1300 kroner i dag. Så dette var ikke for hvem som helst ;-) Men, man kan leie en film på en kassett, og det kan koste 300 kr for første kassetten og deretter 150 kr per kassett. Fremdeles ikke veldig billig....

Det beskrives også flere systemer for videokassetten i 1978:

  • VCR (Video Cassette Recorder), mest kjent i Norge
  • U-matic
  • VHS (Video Home System)
  • Betaformat (lansert sommeren 1978)
Og her kan man lese mer om formatene som måtte gi tapt.

U-matic


Kilder:
Hvem Hva Hvor 1979 (s.390)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar