08.12.2019

4.-10.desember 1978 (Pretty baby)

Jeg hadde bursdag denne uken, og fylte 17 år på onsdag! Jeg feiret den med 5 venninner hjemme hos meg, det var veldig koselig! Og jeg var på teater, konsert og kino denne uken også - så det manglet ikke på aktiviteter! Kjersti og jeg var og spiste på "Bella Napoli", og det var ganske eksotisk med en italiensk restaurant i Oslo den gangen! Restauranten åpnet i 1975.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (4.12): Fikk igjen norsken, 5/4! Jobbet 3,5 time. Leste litt biologi da jeg kom hjem. Filmen, en fransk krim, var fin!
TIRSDAG (5.12): Biologi-prøve. Æsj! Dro rett hjem, spiste og dro til biblioteket. Jobbet 2 timer. Dro hjem og leste matte. Mor og far hadde bridge.
ONSDAG (6.12): Fikk gaver om morgenen. Matte heldags. Heidi, Sissel, Ingrid, Anne Grete og Kjersti var her om kvelden. Mor og far hos farfar.
TORSDAG (7.12): Kristendomsprøve. Kjersti og jeg dro til byen. Jeg kjøpte Levis-bukse (m/legg). På "Kranes konditori" om kvelden m/blindeskolen. Kjempefint!
FREDAG (8.12): Spilte volleyball i gymmen. Øystein, Arne B, Per Kåre, Kathrine, Kjersti og jeg ble igjen og spilte mer. Kjersti og jeg på Jan Eggum konsert på Valler. FIN! Hos Kjersti etterpå.
LØRDAG (9.12): Sov lenge. Kjersti og jeg på "Pretty baby", all right. Møtte Kristian. Kjørte litt rundt i MP-bil. På "Bella Napoli" og spiste pizza.
SØNDAG (10.12): Sov lenge. Farfar hadde overnattet. Sydde og strikket om dagen. Fikk gammel grammofon på rommet! Farfar overnattet.



Brooke Shields og Susan Sarandon i Pretty Baby



Pretty Baby


Pretty Baby kom ut i april 1978 i USA, og hadde førpremiere i Oslo 14.oktober med premiere i starten av november. Kjersti og jeg så den i denne uken, og min kommentar var "all right" - altså ikke så begeistret høres det ut som.

Denne filmen var gjennombruddet for Brooke Shields, som da var 12 år. Brooke hadde forresten en litt spesiell start på livet sitt. Da moren Teri fortalte om graviditeten sin, betalte faren Franks familie henne en sum med penger for å ta abort. Teri tok pengene, men beholdt allikevel barnet. Hun giftet seg med Frank, men de skilte seg da Brooke var 5 mnd gammel. Moren hadde store ambisjoner for Brooke, og allerede da hun var 5 dager gammel sa moren at hun skulle hjelpe henne å bli stor i show business: "She's the most beautiful child and I'm going to help her with her career". Hun ble modell for såpe da hun var 11 mnd gammel, og ble en barnemodell hos Eileen Ford. Og altså skuespiller som 12-åring - så moren gjorde tydeligvis jobben sin ;-)

Unge Brooke Shields som modell for såpe


Pretty Baby er et historisk drama, og handler om en prostituert 12-åring i New Orleans på starten av 1900-tallet. Filmen ble godt tatt imot, men den fikk også endel kritikk fordi den tok opp temaet barne-prostitusjon - og at det var endel naken-scener med unge Brooke Shields.

Brooke Shields er idag 54 år gammel, hun har 2 døtre med sin nåværende ektemann og bor på Manhattan. Og er fremdeles en flott dame!

Brooke Shields i 2019










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar