29.12.2019

25.-31.desember 1978 (Underholdningskavalkade 1978 på NRK)

Nå er det romjul - og vi går på ski, kjører slalåm, får besøk og er i familie-selskap. Lars og Inger Elin kom fra Trondheim, Susanne og Tormod dro til Sørlandet. På slutten av uka var det nyttårsaften, og jeg var på fest hos Anne Grete - og senere hos Trond. Jeg husker ikke hvem Trond var, men det var tydeligvis en morsom kveld som varte helt til morgenkvisten ;-)

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (25.12): Sov lenge. Tormod, Susanne og jeg gikk fra Sollihøgda-hjem. Deilig! Hjemme om kvelden. Koselig!
TIRSDAG (26.12): Tormod og jeg i bakken litt. Møtte Kjersti. Hun ble med hjem. Mor & co hos Ellen & co. Kristian og Kathrine var her om kvelden.
ONSDAG (27,12): Lars og Inger Elin kom. Jeg var en tur i Sandvika (utvidet ring). Hos Bjørg om kvelden. Leif og Aud m/barn (minus Liv) var der også. Gøy! Morfar dro hjem.
TORSDAG (28.12): Tormod og Susanne dro til Sørlandet. Kjersti kom hit om kvelden.
FREDAG (29.12): Sov lenge. Mor og far hos Arne og Bjørg. Sissel og jeg i bakken. Hugo her en liten tur. Så litt lysbilder, spilte kort og så på TV.
LØRDAG (30.12): Mor og far i onkel Odds begravelse. Lars og Inger Elin hos Hugo. Farfar, Bente og Bjørg her om kvelden. Koselig.
SØNDAG (31.12): Lars, Inger Elin og jeg hos Jorid og Stig. På fest hos Anne Grete om kvelden (Kjersti, Mette, Petter, Per Kåre og Bosse) Gøy! Hos Trond senere. Jeg overnattet hos Kjersti. La oss 6:15.


Jon Skolmen innledet opptellingen fra underholdnings-
avdelingen i NRK fra året 1978


Underholdningskavalkade 1978 på NRK


På sidene til NRK kan man hente opp underholdningskavalkaden med oppsummering fra året 1978 (lenken finner du her). Jeg har sett gjennom hele programmet, for å se hva som var høydepunktene. Og her er min oppsummering:

Jon Skolmen leder ikke programmet, men han innleder med å si at det ligger mange videobånd i arkivet i NRK! Tviler ikke, men tipper det meste ligger digitalt idag ;-)

Programmet inneholder lange klipp fra de ulike artistene/opptredener, så her er f.eks hele sanger og hele sketsjer. De syntes tydeligvis det var gøy at "mannen i gata" innledet noen av innslagene - jeg må innrømme at det ikke virket fullt så morsomt da jeg så på det i dag....

  1. Fra Festforestilling i Oslo Konserthus i forbindelse med "Operation Sail" som ble arrangert i Oslo: Wenche Myhre
  2. Harald Heide Steen med sketsjen "Spantax" (ligger her på YouTube)
  3. Etter dagsrevyen: "Tango for to" sunget av amatører "på gata"
  4. "Øysommer" med en skikkelig sørlandsvise med Anne Margrete Usterud
  5. KLM: Vår ære og vår vannmakt - en informasjonsfilm fra forsvarets overkommando (ligger her på YouTube)
  6. Alex med sangen "All is fair in love"
  7. Utekveld på Inderøy, gruppen "Tut og Sup" blåser en melodi på flasker
  8. Baccara, etterfulgt av en parodi på samme gruppe (med Kirsti Sparboe og Kjersti Døviken)
  9. Etter dagsrevyen: sketsj med Jon Skolmen og Harald Heide Steen intervjuet av Trond Viggo Torgersen (påsketurister i byen)
  10. Fra Festforestilling i Oslo Konserthus (som nr.1): Felicia Weathers
  11. Freddy Kristoffersen med Reinlender-dansere
  12. En aften i "Magisk sirkel": Arnardo får Vidar Lønn Arnesen til å forsvinne
  13. Forskjellige parodier med Grethe Kausland (bl.a fra Cabaret og Sound of Music)
  14. Smilende penner: André Bjerke
  15. Jahn Teigen i internasjonal finale i Melodi Grand Prix (som jeg tidligere har skrevet om her)
  16. Politikere synger sanger....
  17. Låteri: Göran Fristorp synger "Michelle"
  18. Husker du?
  19. Harald Heide Steen med sketsjen "Ubåtkapteinen" (som jeg tidligere har skrevet om her)
  20. I Skyttens tegn: Jon Eikemo leser diktet "Etter ein rangel" av Jakob Sande
Så her var det litt av hvert ;-) Jeg tok bilde av høydepunktene, og de kommer her:

2. Harald Heide Steen med sketsjen "Spantax"

5. KLM: Vår ære og vår vannmakt (her med "Fjordflytting")

6. Alex med sangen "All is fair in love"

8. Baccara

9. Påsketurister i byen

11. Freddy Kristoffersen

15. Jahn Teigen med "Mil etter mil"

17. Göran Fristorp synger "Michelle"

19. Harald Heide Steen med sketsjen "Ubåtkapteinen"

20. Jon Eikemo leser diktet "Etter ein rangel" av Jakob Sande



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar