22.11.2020

19.-25.november 1979 (Himmelske dager)

Denne uken hadde jeg min første kjøretime! Og om ca 1,5 måned får jeg lappen (8.januar 1980)! 

Jeg holder på med julegaver, det ser ut til at Anne Grete skal få votter, og far får en kofte - strikket av mor og meg.

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (19.11): Mildt. Gjorde alle leksene! Skal ha kjøretime imorgen! På teorikurs. Tok bussen hjem. Glatt!
TIRSDAG (20.11): Kjersti klarte teoritesten! Jeg hadde min første kjøretime. Kjempegøy! Mor og far spilte bridge. Jeg drakk kakao, strikket og spilte inn bånd.
ONSDAG (21.11): Spilte basket og inne-bandy med guttene. Hege kjørte til Judo. Kjempegøy! Ble ferdig med første votten til Anne Grete.
TORSDAG (22.11): Kjersti og jeg hadde foredrag om meteorer. Grusomt! På teorikurs. Vi hadde prøve, så jeg ble tidlig ferdig. Gikk bort til far på treskjærerkurs. Kjørte hjem.
FREDAG (23.11): Fikk fri kl.11:30. Spiste på "Den lille café" med Astri og mor. Far og jeg kjørte en lang tur. Gøy! "Den nye helgenen" på TV. Mor og jeg begynte på fars kofte.
LØRDAG (24.11): Jobbet. Far og jeg så på projek-oppgave. Kjørte en lang tur. Mor, far og jeg på kino og så "Himmelske dager". Helt enorm!
SØNDAG (25.11): Ingrid kom bort hit. Vi gikk lang tur. Kjersti og Stein her en liten tur. Sverre hentet Ingrid.

Himmelske dager

Denne filmen gjorde et uutslettelig inntrykk på meg! Historien var så dramatisk, og Richard Gere var så kjekk! Jeg visste ikke hvem han var, selv om han var ganske kjent i USA. Han fikk sitt store gjennombrudd i 1980 med American Gigolo, med enda større suksess med En offiser og en gentleman i 1982. Den siste filmen førte faktisk til at han ble den første mannen på forsiden av Vogue i 1982!

Men, tilbake til 1979, da mor, far og jeg gikk på kino. Jeg tror ikke vi hadde hørt så mye om filmen, men syntes sikkert den så spennende ut. Og den tok mor og meg med storm! Vi lo og vi gråt - og vi var enige om at Richard Gere i hovedrollen var superkjekk! På en måte kunne jeg tenke meg å se filmen igjen, men på den andre siden så vil jeg gjerne beholde minnet av filmen som jeg opplevde den da. Så jeg velger det siste ;-)

Så, hva handlet filmen om?

I 1916 dreper Bill (Richard Gere) sjefen sin på stålverket der han arbeider, og han rømmer til Texas sammen med kjæresten Abby (Brooke Adams) og sin lillesøster Linda (Linda Manz). De reiser som tre søsken for å unngå sladder, og får arbeid på gården til en bonde (Sam Shepard). Bill overhører en samtale mellom bonden og hans lege, hvor han får beskjed om at han har et år igjen å leve. Bonden forelsker seg i Abby, og Bill overtaler henne til å gifte seg med ham for å kunne arve ham når han dør. Så viser det seg at han ikke er så syk allikevel, og samtidig forelsker Abby seg i ham. Bonden avslører at Bill ikke er broren til Abby, og vil drepe ham. Men, Bill dreper bonden istedet, med en skrutrekker - og han flykter sammen med Abby og Linda. Politiet finner ham, og han blir drept. Abby arver pengene og gården til sin mann. Mye dramatikk, og ingen happy ending....

Her er noen bilder fra filmen:


Ung og kjekk Richard Gere

Filmplakaten

Bill og Abby

Abby (Brooke Adams)
 
Sam Shepard som bonden

Linda Matz som lillesøster Linda


Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar