29.11.2020

26.november-2.desember 1979 (Jul i Skomakergata)

Denne uken hadde jeg min andre og tredje kjøretime, og jeg synes det er kjempegøy å kjøre! På søndag var jeg på Storm P-aften med Ebbe Rode, sikkert sammen med mor og far. Med en dansk mor var slik kultur obligatorisk :-) Litt småsyk var jeg også - men det gikk heldigvis fort over!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (26.11): Regn. Diskuterte med Anne Grete om festen. På teorikurs. Far hentet meg. Jeg kjørte hjem. Gikk bra. Fin film "Storbyhavnen".
TIRSDAG (27.11): Kjøretime. Kjørte på motorveien. Det gikk bra. Snakket med Kjersti.
ONSDAG (28.11): Matteprøve. På "møte" på Chateau Neuf om muntlig eksamen. Mor og far var på konsert. Det begynte å regne.
TORSDAG (29.11): Fikk igjen matteprøve, 6! Hadde kjøretime. Gikk bra. Ble kjørt til Sandvika. På teorikurs (førstehjelp). Gikk bort til far på treskjærerkurs.
FREDAG (30.11): Gikk hjem etter midttimen. Sov 3 timer her hjemme. Kjersti og Stein var her og spurte om jeg ville være med på kino. Orket ikke.
LØRDAG (1.12): I byen. Kjøpte brune cord-fløyels bukser. Leste endel matte. Kjersti ringte. Hjemme om kvelden. Småkjedelig.
SØNDAG (2.12): Sov lenge. Leste mye matte hele dagen. Far og jeg kjørte en lang tur. På Storm P-aften med Ebbe Rode i Sandvika. Ok. Jeg kjørte!

Jul i Skomakergata

I 1979 ble julekalenderen Jul i Skomakergata sendt for første gang på NRK. Jeg kan ikke huske at jeg så på den da, men jeg var nok litt for gammel for målgruppen. Den ble siden vist i 1981, 1984, 1988, 1993, 1998 og 2003 - så jeg har sett den med mine egne barn. NRK har bestemt at den aldri skal vises igjen, fordi den er utdatert. Ja, det kan jo være noe i det ;-)

Her er en morsom artikkel med bilder av hvordan skuespillerne så ut i 2019!

Her er noen koselige og nostalgiske bilder fra serien:


Ulf Wengård som postmannen og Henki Kolstad som skomakeren

Tone E Eriksen som Stine - med skomaker Jens Petrus Andersen

Marius Kleppe som Jørgen sammen med skomakeren


1 kommentar:

  1. Var utenlands høsten/ julen 1977 men da jeg kom hjem og den ble sendt
    senere fulgte jeg med; Tone Elisabeth gikk i klassen til søsteren min og bodde på Rykkinn da. Var jo en lokal kjendis då det var jo gøy og følge med. Når det gjelder NRKs beslutning om ikke å sende serien igjen er det jo lov å tenke på nytt!! Om det tekniske er OK så er det jo store kvaliteter med denne Julekalenderen. Det samme gjelder jo for Per Asplin og hans; Putti Plutti Pott + sikkert mange flere som jeg ikke kommer på :)

    SvarSlett