20.12.2020

17.-23.desember 1979 (Bamses venner)

Ingrid skal visst også få lue til jul ;-) Susanne og Tormod kom hjem fra Bergen, men jeg tror de feirer jul på Sørlandet. Lars og Inger Elin kom fra Elnesvågen, og skal feire jul hos oss. Siste dag på skolen på torsdag - så er det juleferie!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (17.12): Fikk fri 2 timer. Kjørte med Olaf til Sandvika. Møtte Ingrid. Ikke på Judo. Begynte på lue til Ingrid.
TIRSDAG (18.12): Bare 3 timer på skolen. Sofaen og de to stolene kom. Kopierte bilder til Bente. Laget marsipan. Ryddet. Cita spiste 6 marsipanbiter.
ONSDAG (19.12): På skolen 07:30. Fri de siste 2 timene. Susanne og Tormod kom. På mørkekjøring om kvelden. Kjørte til Sylling. Susanne hentet meg på Bekkestua.
TORSDAG (20.12): Siste dag på skolen. Ingrid, Kjersti og jeg dro til byen etterpå. Sverre kjørte. Kjøpte julegaver. På klassefest hos Anne Rita. Koselig. Arne kjørte meg hjem.
FREDAG (21.12): Ryddet på rommet. Ommøblerte i anledning julen. Hjemme om kvelden. Ganske ordinær kveld.
LØRDAG (22.12): Jobbet 3 timer. Veldig stille. Innom Hege i butikken. Pyntet juletre. Lars og Inger Elin kom. Satt og pratet om kvelden. Koselig brev fra Jürgen.
SØNDAG (23.12): Sverre, Eskild og Øyunn kom med gaver. Ingrid og Sverre her om kvelden m/gave. Begynte å strikke vest (grå). Snakket med Kjersti. Lars og jeg i kiosken.


Bamses venner i 1979


Bamses venner


Jeg har tidligere skrevet et innlegg om Shu-bi-dua, et av mine danske favoritt-band. Et annet dansk favoritt-band var "Bamses venner" som ble startet omtrent samtidig som Shu-bi-dua. Navnet fikk de pga frontfiguren Flemming "Bamse" Jørgensen, og de hadde mange morsomme danske coverlåter. Kanskje det er her Vazelina Bilopphøggers har fått sin inspirasjon?

De sangene jeg husker best er «I en lille båd der gynger» («Mister, Can't You See»), «Vimmersvej» («The Lion Sleeps Tonight») og "Jeg har kun tre tænder" ("The great pretender") - men de hadde mange flere! Tror jeg må søke dem opp og høre på disse gamle sangene ;-)

Jeg så dem live i Kristiansand i 1980 - det var veldig gøy :-) Siden har jeg ikke hørt så mye på dem, men de holder visst på enda. Frontfiguren "Bamse" døde i 2011. Da ble det en pause til 2017, hvor enken etter "Bamse" lot resten av gjengen få lov til fortsatt å bruke navnet.

Kilder:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar