03.05.2020

30.april-6.mai 1979 (Oscar-utdeling)

Våren har kommet, og jeg sykler til skolen. På onsdag syklet jeg først til skolen (Stabekk gymnas)  = 12 km, så fra skolen til Sandvika t/r = 11 km, så til Oslo = 8 km - og så hjem igjen = 18 km. Til sammen ble det nesten 50 km, så kanskje ikke så rart at jeg var tung i beina dagen etter......

I helgen var Kjersti og jeg med til "Skauro" som var skipsreder Skaugens landsted i Tønsberg, og det har jeg skrevet om tidligere i dette innlegget. Det var et veldig flott sted, så vi hadde en herlig helg!

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (30.4): Fikk fri de tre siste timene. Jobbet 5 timer. Gikk kjempefort. Løp opp en tur til kirken. Filmen "Skjulestedet" var fin!
TIRSDAG (1.5): Kjersti og jeg ute på Bygdøy. Ingenting var åpent, men vi hadde det fint for det. Kjersti kom hit om kvelden for å skrive av dagboken. Kjempegøy!
ONSDAG (2.5): Nytt klasserom (37). Begynte å sykle. Kjersti og jeg syklet til Sandvika i midttimen og hentet bilder. Syklet til byen etter skolen. Mor og far hos farfar.
TORSDAG (3.5): Hardt å sykle. Hos Anne Grete om kvelden, Olaf kom senere. Spiste masse! Kjempefint hus.
FREDAG (4.5): Fri de to siste timene. Dritkaldt! Kjersti og jeg skulle egentlig på kino, men det ble ikke noe av.
LØRDAG (5.5): Jobbet. Mor, far, Kjersti, Tove og jeg dro til "Skauro". Spiste masse mat og så på tv.
SØNDAG (6.5): Deilig frokost. Kjersti og jeg løp bort til travbanen. Spiste middag, og så dro vi hjem.


Robert De Niro og Meryl Streep i Hjortejegeren

Oscar-utdeling

9.april 1979 ble Oscar-utdeling nr.51 avholdt, og det var jo filmer fra 1978 som fikk priser. Disse filmene fikk de største prisene:

Beste mannlige skuespiller: Jon Voigt (Coming home)
Beste mannlige birolle: Christopher Walken (The Deer Hunter)

Beste kvinnelige skuespiller: Jane Fonda (Coming home)
Beste kvinnelige birolle: Maggie Smith (California Suite)

Beste film: The Deer Hunter

Jon Voigt og Jane Fonda i Hjemkomsten

Christopher Walken i Hjortejegeren

Maggie Smith i California Suite

De to filmene med flest nominasjoner dette året var The Deer Hunter og Heaven Can wait - begge med 9 nominasjoner. The Deer Hunter vant 5 priser, mens Heaven can wait bare fikk 1 (Art Direction). Jeg hadde allerede sett Heaven can wait (som jeg tidligere har skrevet om her). The Deer Hunter hadde jeg ikke sett enda, men jeg har sett den flere ganger etter den tid. Og det er en film som har gjort et stort inntrykk på meg! Meryl Streep og Robert De Niro spilte begge i filmen, og var nominert til hver sin Oscar - men vant ikke.

Meryl Streep har vært nominert til Oscar 21 ganger, og den første gangen var nettopp i 1979 for birollen i Hjortejegeren. Men, allerede i 1980 får hun sin første Oscar for birollen i Kramer mot Kramer. Hun er nominert i 1982, men får sin neste Oscar i 1983 for hovedrollen i Sofies valg. Så følger nominasjoner i 1984, 1986, 1988, 1989, 1991, 1996, 1999, 2000, 2003, 2007, 2009, 2010, 2014, 2015, 2017 og 2018 - men hun vinner ingen av disse prisene. Hennes tredje Oscar får hun for Jernkvinnen i 2012.


Meryl Streep med sin første Oscar - for birollen i Kramer mot Kramer
Dustin Hoffmann fikk også Oscar for hovedrollen i samme film
Filmen fikk også Oscar for beste film

Kilder:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar