23.08.2020

20.-26.august 1979 (Operasjon vanntank)

Skolen starter igjen, og jeg tar fatt på siste året på Stabekk gymnas. Jeg kan ikke huske noe om kommunekassa, og en ansatt som het Hans Olaf.... Lurer på hva det handlet om! Vi besøker farfar som har kommet på Ullevål sykehus, og vi plukker bær. Høsten er igang! 

Utdrag fra dagboken:

MANDAG (20.8): På skolen igjen. Innom kommunekassa, men Hans Olaf hadde sluttet der. Kjempevarmt! Susanne og jeg på bringebærtur. 2 kilo. Plukket kantareller og stekte dem. Mmmm!
TIRSDAG (21.8): På skolen et par timer. Kjersti og jeg dro til byen. Mor og far hos farfar. Susanne viste meg lysbilder fra sommeren. Bakte knottkaker.
ONSDAG (22.8): Løp i gymmen. Gjorde alle leksene! Susanne og far ute og plukket bringebær. Jeg snakket med Ingrid i telefonen. Susanne og jeg spilte om kvelden.
TORSDAG (23.8): Mor hjemme fra jobben pga vondt i ryggen. Susanne, far og jeg besøkte farfar på Ullevål. Koselig. Kathrine hos Susanne om kvelden. Filmmagasinet.
FREDAG (24.8): Susanne hentet meg på skolen. Vi kjørte til Svelvik (Bjørg og Bente). Fisket. Fikk 9 fisk. Spiste reker om kvelden. Hadde det kjempekoselig!
LØRDAG (25.8): Sov ganske lenge. Mor og far kom. Vi dro med tanken på vannet. Bente og jeg badet. Satte tanken på vann og opp på bilen. Susanne og jeg dro. Vi to + Kjersti og Ingrid på Zhivago.
SØNDAG (26.8): Susanne, Kjersti, Ingrid, Kathrine, Ivar og jeg på Kalvøya-festivalen. Jan Eggum spilte. Bra! Vi spilte kort hjemme om kvelden.



Meg, tante Bjørg og pappa flytter vanntanken ned til fjorden



Operasjon vanntank


Tante Bjørg hadde en hytte i Svelvik, nærmere bestemt ved fyret rett overfor Holmsbu (Krok). Det er forøvrig min kusine Bente som eier hytta idag, og koser seg veldig der! Vi koste oss også veldig denne helgen i 1979, hvor formålet var å hente en vanntank (3000 liter) som vi skulle bruke på vår hytte utenfor Mandal. Første steg var å få den ned til fjorden, og det er ganske bratt - så tanken ble holdt igjen med tau, mens den ble firt nedover svabergene.


Alle gode krefter settes til!


Neste steg var å få den fraktet til bilen. Tanken flyter, så da ble den slept etter båten til tante Bjørg:

Pappa og tante Bjørg sleper tanken 

Tanken ble så løftet opp på en lastebil, og kjørt til Ås brygge helgen etter. Mor skriver i hytteboken:

"Sverre K var heldigvis hjemme da vi ankom og ved hjelp av hans store krefter og Pers litt mindre ble tanken trukket etter båten hit ut og båret på plass bak hytta."

Tanken ble malt grønn, og ligger enda bak hytta - og samler regnvann til sommerens vann-forbruk.

Tanken brukes flittig - 41 år etter!


Jan Eggum

En annen "happening" denne uken var at Jan Eggum spilte på Kalvøya-festivalen. Jeg var - og er - Jan Eggum-fan (som jeg tidligere har skrevet om i dette innlegget), så det var en stor opplevelse å se ham live på Kalvøya! Og vi stod ganske nærme scenen, så jeg fikk tatt noen gode bilder:




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar